Saturday, October 30, 2010

I'm Back

Haaa..tu diaaa...lama sungguh menganaktirikan belog ini...
Sebulan lebih tiada sebarang ketukan di keyboard..
owhh...bukan tiada cerita...banyakkkk esp lepas balik raya ari tuh kan....
tapi tak tahu mana hilangnya mood blogging....
akhirnya...semua gambar sekadar terperap di fesbuk....
Langsung tiada cerita tentang raya..walhal itulah perkara utama yang saya nak apdate lepas balik raya...tiada lagi saya yang gigih memasak itu ini mengambil gambar dan menempek resepi yang tidak seberapa di belog ini..juga sudah tiada lagi saya yang suka buat rancangan Jalan-Jalan Cari Makan bersama Maria Faridah Tunku Sabri... :P

Sukar nak cakap...tapi dalam sebulan lebih itu...malah sehingga kini...
saya cuba merenung kembali perjalanan hidup saya di tahun 2010...bukan dari aspek tertentu sahaja..tapi dari segenap dan setiap ruang hidup...!
Saya hanya mampu mengukirkan senyum..entah tanda gembira atau tanda duka...saya sendiri tidak pasti...mungkin terlalu personel untuk saya canangkan di sini..tapi cukuplah saya sahaja yang merasai dan mengetahuinya....betapa Allah sangat menyayangi hambaNya...betapa besar rahmat Allah itu..kita sahaja yang tidak menyedarinya....apa yang saya rasa ketika itu..adalah rahmat dari Allah sebenarnya....terima kasih Ya Allah kerana Engkau memilih aku...saya menyedari semua ini setelah ia berlalu...saya harapkan rahmat Allah ini berterusan dalam kehidupan saya..

Saya nak petik kata-kata dalam sebuah note yang saya baca di fesbuk...sekadar berkongsi...dan ia memang memberi kesan yang mendalam kepada saya...malah mungkin juga kepada anda yang membaca...tapi saya kopi sikit je lah ye....sekadar nak tempel di sini..nanti saya tempek keseluruhan note.....

"Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi

hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi

hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya

hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang

bukan milik dia..."


Tumpah air mata saya tatkala meniti setiap bait-bait kata dalam note tersebut....ahhh..air mata saya memang mudah tumpah...tak dapat di selindung lagi...malah sukar sangat untuk disembunyikan...kenapa saya begitu tacing...sy pun x pasti....tapi lepas baca note ini...saya memujuk hati sendiri...agar terima kenyataan...walaupun godaan yang datang sangat kuat!!!!!!

Kali ini..saya betul2 rasa terhukum dan jatuh terduduk....jadi kini, saya tekadkan hati agar adalah lebih baik diam dari berkata-kata...adalah lebih baik tidak berjumpa jika itu sahaja pilihan yang saya ada...


Mungkin saya boleh membohongi insan-insan di sekeliling saya..sebabnya...being of me..is just full of laugh....tapi sekuat mana saya gelak...sekerap mana saya senyum pun...saya tak mampu untuk membohongi emak....suara saya tidak mampu menggembirakan emak...biar saya jauh beribu batu pun...biarpun saya berpura-pura gembira bila bercakap dengan emak...mak tetap dapat mendektesi apa yg saya rasa....susah sungguh nak menipuuuuu...erkkk menipu sunat agar mak tak turut susah hati sama....tak pe kan....???? saye x de kakak...saya x de abg...untuk dikongsi crita bersama...jadi..emak lah 'sahabat' baik saya...dunia & akhirat.....dan saat ini..rasa sangat nak balik...saya nak peluk emak kuat-kuat..erat-erat....dan rindu untuk keluar lepak minum kopi ngan abah..... :)...saya tidak ada rasa malu untuk bawak abah pegi minum kopi sama-sama..sebab itulah yang sering saya lakukan bila saya dengan abah...


Saya boleh kehilangan siapa saja yang pernah hadir dalam hidup saya...tapi saya tidak boleh kehilangan family saya...!!!! Itu janji saya....


Namun saya tetap mampu tersenyum..sebab kisah saya tak serupa dengan orang lain..ini lah laluan hidup yang telah dijanjikan sedari di alam rahim...apa pun...saya perlu ingat, bila saya rasa susah..mungkin ada orang yang rasa lebih susah dari saya di luar sana...ujian dari Allah itu datangnya dalam bentuk berbeza untuk setiap anak Adam...saya tidak perlu memandang jauh...cukuplah sekadar memandang insan-insan di sekeliling saya yakni kawan-kawan saya...mereka juga menyembunyikan 1001 kisah dalam hidup masing-masing...tapi semuanya tampak ceria tatkala bertemu..cuba melengkapi antara satu sama lain..agar kedukaan yang dilalui dapat ditutup dengan gelak tawa buat seketika...selebihnya..terpulang kepada Allah, kerana hanya Allah yang mengetahui rahsia-Nya....keranan janji Allah adalah benar....


Cukup lah sekadar mukadimah untuk kembali menulis pada hari ini...

Kepada silent readers/viewers....InsyaAllah...blog Mek akan jadi seperti biasa selepas ini...hehehhee...terima kasih kerana menyinggah terutama peminat-peminat Uncle William...hehehe..still hat tu key search yg utama....thank u so much uolsss..ingatkan dah tak dak yg view..hehehe



p/s: 40 kali dah ubah kaler tulisan...tapi x berubah pun...cam gini jugak....

3 comments:

misscrab83 said...

yup..tacing jugk baca note tu...
mek cheer up!

misscrab83 said...

selamat kembali....menaip....

SYED NAHAR said...

mmg lama hang tak apdetttt!!!!!

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template