Tuesday, August 16, 2011

Dan Bila Kita Cuba Untuk Memadam Kenangan..

Aku sedaya upaya kunci rapat mulut aku ini. Saat bertemu emak, mulut mmg ringan saje nak tanya yang bukan-bukan atau sekadar meluahkan sesuatu yang bakal mengundang rasa sedih emak.Ah! Nyata untuk memadam sebuah kenangan amat payah untuk sebuah kehilangan...

Aku rindu kan arwah adik!!! Itulah sebenarnya yang bersarang di hati. Rasa sedih yang memang tidak tahu di mana kah penghujungnya....namun kesibukan bekerja, memang banyak membantu!!! yeah..aku jadi lupa sebentar..tapi bila ia menerpa, tengah bawak kereta pun aku boleh menangis teresak-esak..ternyata sekali, Ramadhan kali ini sepi sekali..saat azan berkumandang, aku teringatkan keletah arwah adik time nak berbuka...

Aku terpana sekali. Balik kampung di pertengahan bulan Ramadhan untuk tahun yang sudah-sudah, akan disambut gembira oleh arwah...sebab time ni lah aku akan bawa arwah tuk shopping raya...lengkap top-to-toe, satu pun tak tinggal..."Kak, aku nak sluaq jeans dua pasang!", "Kak, sat gi ang pilih baju raya kat aku, aku nak yang mcm ang jugak!", "Kak, kasut aku jangan lupa!sat gi kita singgah Billion!", "Kak, ang ada duit lebih dak?Jom singgah Watson, aku nak Lip-balm", "Kak, jangan la kedekut ngan aku. Ang beli beg raya tuk aku na!", "Kak, jom p Econsave.aku nak beli macam-macam buat stok raya tuk budak2" Oh adik...rindunya kak dekat adik...kak pegi bazar time balik hari tu pun, kak sedih sangat tengok makanan-makanan yang adik suka....kak lalu gerai orang jual tudung yang slalu kiter singgah and memborong tudung tu pun, kak rase sedih sangat...macam ternampak je bayang-bayang adik tengah pilih tudung!Emosi kak sangat terganggu time balik umah minggu lepas...kak rase tak lengkap sebab tak bawa adik shopping...kalo adik ada, pasti semua kedai adik nak masuk..pasti semua benda adik nak...walaupun kak marah-marah, tapi kak tetap bayarkan ape saje yang adik nak..semuanya untuk adik, agar adik happy sambut hari raya...

Kak tahu...mak sangat rindukan adik! Siang malam mak baca Al-Quran sedekahkan untuk adik...tak putus-putus mak doakan adik! Mak sayang adik sangat! Kak rase, adik pun nampak kan...adik ade ngan kami, sebab tu kak rase rindu sangat dengan adik..Tahun nie, mak tak buat kuih...mak cakap sebab adik dah tak de nak tolong mak buat kuih. Jadi, kami beli saja! Kak orderkan biskut ala-ala Famos Amos yang adik suka makan tu...entah lah, kak pun tak tahu nak buat lagi..kalau diikutkan hati, nak je beli biskut famos amos yang adik suka..sedih!kalo kak lalu dekat kedai Famos Amos, memang kak ingatkan adik je...kuat sungguh ingatan ini..

Budget raye tahun ni untuk adik, kak dah sedekahkan tuk yang berhak...amountnya sama macam tiap-tiap tahun, sikit pun kak tak kurangkan..harap ingatan kak yang tak seberapa
tu, dapat membantu adik dekat sana..kak memang rasa tak lengkap bila kak pegi mane-mane and teringat nak belikan sesuatu untuk adik, kak terlupa yang adik kak dah tak ade..

Ini Ramadhan yang pertama tanpa adik! Sepi sungguh kami bertiga...time kak bawa abah pegi pekan pun, abah cakap.."Nie kalau arwah ada nie, mesti dia nak duduk depan ngan hang, abah jadi bos kat belakang" abah cakap sambil gelak-gelak, tapi kak tahu abah juga rindukan adik...rindunya kami dekat adik, dan baju raya adik yang adik minta kak belikan hari tu..kami dah jumpa!Adik selit kain hitam tuh di celah-celah kain baju mak...mungkin itu lah yang adik ingin bagitahu dekat mak yang adik juga terlalu sayangkan emak.....menitik air mata mak saat jumpa kain tu... :( :( :(

Rutin kami pada pagi Syawal nanti pasti berbeda! Selama nie adik yang akan tanya kak nak pegi melawat kubuq arwah wan ngan tok tak? tapi kali nie..kak akan bawa mak and abah tuk melawat pusara adik...doa kami sentiasa mengiringi adik!

Inilah hakikat sebuah kehilangan! Hilangnya yang tiada ganti! Walau cuba dipadam, ia akan sentiasa mekar dalam ingatan...


p/s: Takziah juga buat keluarga Norliana or Ulat yang kehilangan kakaknya baru-baru ini.Semoga arwah kak Huda juga ditempatkan di kalangan mereka-mereka yang beriman.Al-Fatihah.

6 comments:

Ikin... said...

bergenang ayaq mata cheq...

SYED NAHAR said...

sedih la mek... tahun 2011 memang sungguh menguji..

Anonymous said...

:( so sad mek.. sabar byk2..

_anand

MiSsHaZeL said...

~ bergenang ayaq mata baca entry ang kali nie ~

semoga mek lebih tabah..amin..

che Nah~ said...

bergenang ayaq mata baca entry nih sama2 merasai.... :'(...

emy jay said...

sikit lagi nak mengalir air mata aku kat opis neh..

al fatihah untuk arwah adik

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template