Sunday, January 13, 2013

Farewell : Sometime We Have To Say Goodbye


12:39 am...
Mata masih belum dapat dilelapkan . Hari ni sekadar keluar pegi Saloon rambut, tak jauh pon dari rumah. Gatal benar kepala, lagipun dah lama tak manje-manje kan dia..last pegi rasanya time 2011, bulan 5...yeah semasa arwah adik meninggal...sebelum balik ke KL, pegi dulu saloon...kasi basuh kepala...nak ringankan beban di kepala dan beban perasaan saat itu...yang memang sehingga kini, perasaan 'kehilangan' itu tidak pernah dapat dikongsi dengan jayanya...dengan sesiapa pun ... walaupun emak (t;t)

Entry kali ini ditulis khas untuk mereka semua..yang gambar-gambarnya bakal diselang-selikan dengan bait-bait kata ikhllas dari aku neh hehehe...mungkin entry ini lebih berunsurkan kerjaya...dan aku yakin, anda di luar sana juga menghadapi macam-macam situasi tentang kerjaya anda...apa pun, ini lah lubuk rezeki kita..mungkin ade yang telah mencapai apa yang diimpikan..mungkin juga masih ada yang berusaha ke arah itu..aku termasuk dalam golongan yang kedua...dreaming job masih on the way...yang boleh rasakan ia lebih secure daripada apa yang dimiliki sekarang..

Alhamdullillah, beberapa hari nan lalu..ada syarikat gergasi menghubungi aku..merisik status aku kini...interview bersahaja telah berlangsung melalui telephone..aku hampir-hampir nak reject call tersebut coz tgh dalam meeting...mujur tak reject, tidak melepassss..hehehe...aku dah selalu sangat dgn interview via call neh...selalunya come from company yang tengah mencari suitable candidate for position yang tengah available dekat company diaorang..position yang agak high jugak lah...kebetulan, dulu kala..memang aku penah drop off resume...lama   dah..zaman MapKing dulu nu..so I think it was a good start in 2013 for me.. lagi skali, aku diminta update resume and submit to them by last  Friday...then, waiting for HR to set-up interview session..huh...berkurun kot aku neh tak penah pegi interview dah lepas keje ngan Amtel...beelom apa-apa..aku dah terbayang bonus 6 bulan gaji...apa-apa keputusan, aku still kena consider dulu status sekarang...kalau ikut tekanan perasaaan terhadap business partner company aku neh, memang dari dulu dah resign...ntah, aku tak boleh accept cara dia orang bekerja...lembap sangat jawapan ikhlas dari aku..umpama kena ambik tukul den ketuk paku baru nak bergerak...sometime aku rasa nak muntah bila asyik tekan lift naik sendiri..ckp the others GLC company respect diaorang...pengalaman ngeri betol..tapi aku terpaksa tangani secara profesional..kalo ikutkan amarah and amukan puaka kewanitaan aku neh, dah lama aku tak respect diaorang...orang yang tak duduk dalam kasut aku neh..memang tak kan rasa lah apa yang aku rasa...diaorang memang old minded, and aku malas nak hormat...2 tahun sepanjang aku keje, aku rasa itulah tekanan paling besar...kenapa lah perlu involve dengan banyak party...las-las yang nak peningnya tuh selalunye aku..aku mmg tak boleh nak accept cara diaorang yang semi-tak-profesional tuh..diaorang kalau tak suka dekat any staff, mmg sampai kawan tu berhenti la diaorang akan kecam dia...tapi kalau dah suka, yang tak buat kerja pun dipuji melambung...sometime aku rase kesian dekat staff-staff aku yang dah kena chop tu..aku pun sebenarnya sedar aku di belah yang mana..do I really look like I care about diaorang punya cara pemikiran tuh ?????? atas nasihat my boss, aku still bertahan tuk menghadapi karenah-karenah spastik mereka...seriously aku meluat...Jika rezeki aku dengan company baru nanti, mmg ini lah yang aku paling nak highlightkan...memang letih bila private berkerjasama dengan semi-government neh...nak je lah aku cakap apa yang diaorang providekan tuh sebenarnya tak cukup bagus dan menyusahkan bila aku ketemu kekuatan...!!!!!

Sejujurnya, aku tiada masalah dengan company aku...may be sikit2 tuh adelah..tu pun may be sebab isu perkauman...just uols bayangkan...dalam 30 high-level position, semuanya diungguli kaum diaorang..then tiba-tiba bila aku joined, dalam masa tak sampai setahun..baru je beberapa bulan..dah kena lead department..perempuan pulak tuh..sedikit sebanyak, aku tahu diaorang rasa tercabar...ade sesetengah tuh, memang bercakap pun asyik nak tinggikan volume...aku tangani dengan cara profesional yakni dengan buat tak peduli...itu je yang mampu...Alhamdullah, higher management always be at my side..esp my GM..sometime bila dia nampak aku macam mula nak goyah tuh..die bagi lah tazkirah percuma dia..so aku rase motivated balik lah...kiter ader pandangan peribadi masing-masing lah kalo bab neh...atas aku ade 3/4 orang bos lagi...each bos ade cara memasing nak approach staff....pilihlah yang mana kita rasa comfort! itu pesanan ikhlas dari aku...dan dalam this week jugak, aku dapat bos baru lagi..even masih baru, aku dah dapat rasa dia punya rentak..hopefully aku boleh bekerjasama dengan baik esp untuk menegakkan hak-hak asasi or rintihan staff...susah sebenarnya tapi tak mustahil!

Then bos baru jugak lah yang mengingatkan aku secara unintentionly aku punya anniversary with AMTEL...kitaorang tengah ader short-discussion time tuh, tetiba dia tanya aku bila aku join this company..aku pun jawablah..10 January 2011..den dia cakap "today is 11st January,that means yesterday was ur 2nd anniversary with Amtel"..yes boss!!! Aku pun dah lupa...hidup aku hari-hari meeting...meeting..meeting..meeting...memang tak ingat langsung !


To be truth, bukan mudah nak handle team yang agak ramai...nak handle antara dua kemahuan (kampeni sendiri + partner)...nak handle direct client yang nampak gayanya sekarang lebih suka cari aku dari PIC yang sepatotnya...sampaikan ade timbul gosip-gosip kecil ! huh nonsense..kekalutan aku akan terserlah bila semua orang nak macam-macam benda pada waktu yang sama...time tu rasa nak jerit kuat-kuat..nak cakap aku neh ade 2 tangan aje...tolonglah bersabar wahai tuan-tuan puan-puan sekalian..dah tu aku punya meeting semua payah nak escape...aku lebih rela tak MC kalo setakat pening kepala sikit-sikit...aku lagi pening bila MC, diaorang asek col tanya itu ini seolah-olah tiada hari lain nak tanya..nak cuti ke nak balik kampung ke.. kena antar reminder kat semua! Kang tak baca email, mula nak tuduh aku lambat-lambat nak reply..tuh paling sentap! padahal memang tak boleh nak akses email langsung time kat kampung..boleh bilang la berapa kali je aku ambik MC setahun...yang kurang paham neh selalunya yang memang aku cakap banyak kali pun, payah nak terima signal..

Menjadi lady bos di usia muda...eceh..ye lah, selalunya orang slalu pikir bos-bos neh semua dah tua...aku neh buleh dianggap antara golongan muda lah ye wpon umur tu sikit je lagi nak melangkah ke 30...memang tak dinafikan, sukar nak cari pendekatan yang sesuai esp bila nak handle staff yg lebih tua daripada kita...staff aku average umur dr 23 to 45...yang tua tuh sikit saja..tapi dia lah yang banyak create problem! Sakitttt kepala...puas dah nie berceramah...macam-macam dah action...sikap macam tuh jugak...sampai isteri col mintak jangan dibuang kerja...dah banyak kali bagi peluang, sekarang pun aku still kena mengawasi..dah rasa macam warden asrama je! Untuk staf yang lebih muda..aku memang treat diaorang sebagai adik...aku pun bahasakan diri aku akak...and diaorang pun ngan slambernya panggil aku Kak Chombi...hahah..no issue la pasal tuh..at least rasa hormat tu masih ade la as diaorang punya leader...aku pun mmg boleh jadi kawan diaorang di luar waktu kerja...time office hour, aku mmg busy...ke hulu ke hilir keluar sometime tak de pun kat tempat duduk...aku ade banyak planning untuk staff this year !!!! aku nak diaorang rasa dihargai walaupun dari segi salary sukar untuk diberi jaminan kerna aku sekadar bertindak sebagai medium sahaja..final decision still bergantong kat higher management..ape pun, aku akan cuba yang terbaek untuk diaorang!

High turnover staff !!!! itulah yang aku rasai sekarang...sometime rase macam jadi Pegawai Sumber Manusia dah aku neh...tak berenti dapat resignation letter..bukan sekarang, dulu pun sama...leceh sungguh aku rasa sebenarnya sbbnya kitaorang neh kat remote office so tak de admin or HR....den, secara automatiknya..ngan aku-aku sekali lah kena jadi HR..dari cari candidate, interview, confirmation and etc..den baru inform HR tuk process selanjutnya...HR pun kalo mintak tolong agency carikan candidate, selalu dapat hat tak berjenis...letihh rase! Mapping production memang perlukan team yang ramai..ye lah untuk update database and map...then base on project pulak..so offer memang tak tinggi and status pulak contract...memang sukar nak elak dengan isu ni...once staff dah dapat position permanent and best offer from other company, absolutely they will go for it...rezeki orang juga kita tidak boleh halang!

Since November 2012 till now, aku dah kehilangan 5 orang staff..tak sempat nak buat replacement, ade yang nak resign lagi...so nie adelah antara mereka-reka yang resign and ade gambar...latest sekali adelah Shafiq, 24 hours resign notice..yang buatkan semua orang still in shock....


First 1 adelah Fatimah@TIM...yang berbaju hitam dot dot tuh dan bertudung oren...dia dapat masuk army...memang terputus hubungan dengan luar..dah daftar on 1st January 2013 and tengah jalani military training sekarang without handphone or sebarang surat menyurat...




Then seterusnya, Haisah...dapat offer dari Selangor government ..pun dilepaskan juga sebab offer government kepada yang mendambakan memang tidak menolak....Ape pun ngan haisah still dapat jumpa..dia available je tuk upacara makan-makan atau any activity..sememangnya, dengan ex-staff pun masih ade berhubung..sampai diaorang rase nak adekan pertubuhan la wpun olok-olok...kalo dikira ex-staff from mapping  side neh..tak tahu la brapa ramai yang nak register  jadi ahli..ramai sungguh!


Then yang latest adelah Shafiq...Shafiq actually key person and permanent staff...so memang tak tipu, aku tak boleh tido bila Shafiq bagi hint disusuli dengan msg...susah hati nak cari pengganti sebab 24hours...apepun, Shafiq dah decide and akan move to new company..dengan rase kelam kelibut itu, sempat lah setelkan benda-benda penting upon his resignation..seterusnya aku nak pikir next week je..tak daya dah...

Tak kisah lah staff yang berenti tu from permanent ke contract ke...masing-masing ade kepentinganl..jadi aku tetap akan rasa kehilangan....macam-macam perangai staff yang aku jumpa selama nie..ada yang boleh accept teguran...ada yang pijak kepala...tak datang keje pun buat diam tak bagitahu..ade jugak yang aku dah bagi jadual keje..just buat je, boleh pulak dia lajak cuti dua tiga hari...dah aku stress di situuu..pas tu datang keje tanpa rasa bersalah...ada yang rasa lagi senior, rasa hebat..semua dia kata betol..semua dia rasa dia perlu diberi penghargaan..esp dipermanentkan..tapi cuba lihat balik sikap sendiri, kenapa tak dipermanentkan wpon dah lama berkhidmat..mesti lah ade yang kurang di situ..jangan terlalu mendabik dada dan jangan pandang rendah kemampuan orang lain...hat mana yang bermasalah macam nie semua dah berhenti secara rela dan juga dipaksa...terpaksa !!! Tapi aku terkilan tak boleh bantu sorang staff neh..aku rasa dia layak diberi peluang untuk handle keje lain..ye lah, aku baru nak cadangkan dia ditukar ke department lain..tapi disebabkan ade campur tangan pihak ke tiga yang tak setuju....aku terpaksa la lepaskan beliau....kalah aku bila yang lebih berusia mendominasi majlis timbang tara ! Bagi aku tak adil keputusan diaorang...aku doakan dia dimurahkan rezeki di luar sana...

Sekadar berkongsi, tiada satu pun untuk dibanggakan...juga bukan untuk mendabik dada..ini rezeki aku sekarang, sebenarnya aku selesa dengan kedudukan ini..cuma yeah mungkin bab gaji kena dinaikkan lagi...hehehe sape yang tak nak dengan salary adjustment..stress tuh aku tolak tepi la, sebab keje kat mane pun mesti ade tekanan..yang bezanya banyak atau sikit...daripada aspek mana tekanan itu dilihat dan ditafsirkan...tapi kalau ada rezeki lain yang lebih menjamin atau aku boleh beralih bidang, aku may be akan mengikut jejak langkah mereka di atas...perjalanan ini masih jauh..everybody has a dream, and I dream to be 'somebody'....

Adios muchachos..
Tamat 2.30 am...


0 comments:

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template