Friday, February 6, 2009

PeNanGaN PeKaSaM..nikmatnyeeeeee

Semalam di opis.....aku sangat teringatkan ikan pekasam aku yang tinggal lg sebungkus tuh...
perot pulak ngah berkeroncong sakan...terbayang-bayang nasi yang panas ngan ikan pekasam goreng.....

abes je opis hour...aku terus cabut....slalunye...kalo time aku rase nak masak mkn malam...aku akan terus blk ikut highway yg kena bayar rm1.60 tu...janji...cepat sampai...kalo ikut jalan dalam without toll..lambat la sket...berderu2 org ikut jalan tuh...be4 masuk kawasan umah...aku singgah kedai runcit jap..beli pa pe yg patut...beli sayur...ngan hati & pedal....kebulur dah aku nie sebenarnye.....hehehhe

Juz a simple dish tonite....be4 balik...aku dah soh Che Nah rebuskan telur and masak nasi....
buat sambal telur....sayor kobis goreng ngan hati n pedal...and ikan pekasam goreng......cam biase...kat ikan pekasam tu...aku gorengkan cili kering ngan bawang besar..den tabur atas die....
bau pekasam goreng memang agak seng!!!! abes kena buka segala sliding door n tingkap..juga pintu belakang.....

den after Maghrib...we all pun menyantap la....ngan nasi yg panas...memang menambahkan selera...angin USJ pun memainkan peranan...heheh...menambahkan kenikmatan makan nasi...
aku rase..ikan pekasam tu..menjadi lebih sedap setelah diperam lebih seminggu lagi....
membuatkan aku, wan n che nah...makan nasi tanpa angkat muke...hahahhaha....
kebetulan pulak..kami memang oghang utagha yg sudah pasti sangat menghargai keenakan ikan pekasam....sapa org utagha...tp x leh bau atau x leh makan ikan pekasam....sila letak jawatan anda sebagai oghang utagha...hahhaha

"Ko kenape Wes.....macam x lalu je makan nasi malam nie?"

"Mek...rase die pelik...aku x pandai nak makan!!!!"

"Dah...ko makan telur ngan hati tu je....x yah sentuh ikan pekasam kitaorg..."

hahahha...semalam Cik Wes hanya makan sepinggan nasi...mungkin sebab bau pekasam tu..buat dier jd kurang selera...selalunye mak cik nie mkn...tambah 2/3 kali...naseb la wes...ikut suara majoriti.....memang kami bertiga la yang menang.....kami plak...habes seperiuk nasi.....nikmat betol!!!!!!ikan yang kitaorang makan semalam..adalah ikan talapia...memang ikan-ikan air tawar je yang layak tok dipekasamkan......ikan puyu, sepat n sebagainye.....





Bungkusan pekasam.....bersama bahan-bahannye...

Ari nie...aku masih terkenangkan keenakan ikan pekasam semalam.....
adakah ini bererti...setiap kali aku balik kampung...aku akan borong ikan pekasam lagi macam balik time CNY yang lalu....?ya...ari tu aku telah memborong ikan pekasam yang berharga RM110 hengget.....uiii....abes busuk kete aku....aku asik sembur Febreez je pas blk dr cuti...hanya 4 paket tok aku...tu pun 2 aku bagi Shah sebab dier pesan...selebihnye..pak cik aku punye...ntah kenape byk sangat...nak meniaga la tu...huhuhuhu....x pun bagi kat kawan2 dier yang asal dari utagha......walaupun bau agak busuk...tapi nikmat makan pekasam...amatlah sedap....

Kat mane nak cari orang jual ikan pekasam kat Key El...nampaknye...tunggu aku balik kg lagi la baru leh makan pekasam lagi......

Ade gak yang bertanya....Mek...dah x memasak ke skang nie...dah kurang N3 resepi makanan?
jawapannye...ye....sebab sinki umah aku rosak n tersumbat..agak renyah n susah sket kalo nak memasak time tu...terpaksa dok buat adegan membasuh di tepi sungai dalam bilik air pulak....baru je baiki las week...nak masak..ikut mood rajen gak...hehehe...baru la boleh masak....x pe..nanti kalo aku ade masak pa pe yang sesuai tuk dikongsikan...insyaAllah...ia akan dimasukkan ke dlm blog nie...

0 comments:

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template