Wednesday, May 21, 2008

SaLaM HaRi GuRu..PaRT 1


16 Mei.....
kalo 12 tahun yang lalu....
aku pasti sebuk saat menjelangnya tarikh nie...
sebuk ajak abah g beli hadiah kat supermarket Minat @ Billion yang x seberapa tuh...
nak cari hadiah kat cikgu kate aku...
sebelom tuh..aku dah siap list name2 cikgu yang aku nak kasi hadiah..
slalunye..yang ajar aku la....
memandangkan masih kanak-kanak...
hadiah pun berupa keanak-anakan la sket...
paling mahal aku penah soh abah beli..
hanya sebatang pen Parker yang ditempah khas..
dan hadiah tuh pun..memang khas tuk Sir aku!!

Apa khabar cikgu-cikgu aku yang dulu...
aku pun..dah x berapa ingat nama cikgu2 neh..
dah lama sangat..x pernah bersua...
sejak melangkah ke sekolah asrama...
sesekali balik..aku hanya bertembung ngan Cikgu Karia n Cikgu Saad Benjol..
tapi cikgu kelas yang paling aku ingat adalah...
Cikgu Jarina N Cikgu Leha...
sampai skang aku masih terasa saket kena 'Satay Perut' n rotan Cikgu Leha...
disebabkan tu la...
Math aku sentiasa A..hahaha
n karangan aku slalu jadi contoh..ye ke???
poyo je..tapi betol!!!
Cikgu Jarina plak..slalu jadi penyokong paling kuat budak kelas aku kalo nak masuk pa pe pertandingan.....
Tima Kasih Cikgu!!

Tapi..aku nak tulis sangat pasal Sir Danny Tan...

Dulu BI aku terok..really..memang teruk...
slalu je kena p tuition...
asal balek sekolah je..p tuition...
aku rase aku stat tuition dr tadika lagi..
tapi tu secara x rasmi la..
sebab teman ayong aku g tuisyen...
jadi aku pun dengar je la..ape cikgu tuisyen tuh ajar
walaupun umur aku beza 4 tahun ngan ayong!!!
surprise...tapi aku mmg slalu ikut bontot ayong time kecik2 dulu...
then time kat SKPTM...
darjah 5 kot...kelas BI aku..Sir Danny yang ajar...
satu skolah takut kat Sir...aku pun!!!
x tau cammane..aku n kawan2..especially enon, tinie n ekin...
bleh baik ngan SIR...ade kisah jugak..hehhehe
tapi rasenye..1 kelas aku baik ngan SIR..dah kurang takut dah..
Sir banyak tolong aku n kengkawan yang lemah BI...
banyak sangat kenangan dengan SIR...
He Hope Dat We Can Get A Good Result for UPSR 1996...
Sir yang encourage kitaorg tuk main Badminton...
Siap Sir belikan Net Carlton...
Last2 before abes sekolah rendah...
Sir Blanja kitaorang berempat kat Parit Buntar Inn (x la sefamos mane..tapi kat sana..kira hebat la jugak)....
And.....Sir bawa kitaorang jalan 1 hari suntuk kat Penang...
so nice when recall it back....urmmhh...

den...bila result keluar...
2 of us dapat 4A..
and another 2..got 3A....
and only me....get an offer to enter residential school among us....
I knew he was happy for me on dat time....
keep supporting me till de day i went to Taiping....
asal ader ruang kosong...
aku pasti cal SIR tuk cakap perkembangan aku kat sana....
and bila cuti...aku p jumpa SIR kat umah Aunt' Halen...
Setiap kali raya...n besday aku...
SIR pasti akan hantar kad kat aku...SIR x penah lupa...

Time aku PMR..Sir soh aku struggle..
try tok dapatkan straight A lagi...
aku memang x de masalah lam akademik time tuh..
Alhamdulillah...sebab sek aku memang strict!!!
tapi...aku dapat berita yang x brapa bes dari SIR...
CANCER..yeah...SIR menghidap kanser...
kanser tulang......
aku ambek masa tuk jumpa SIR....
sbb aku x sanggup tgk keadaan SIR....
ape yang aku dgr dr Aunt Halen...
SIR dah x dapat mengajar lagi...
hanya terlantar di atas katel.........
tapi aku tetap telefon SIR...bagitahu result PMR aku...
sebelom balik ke sekolah tuk sesi 2000...
aku jenguk SIR..serius..aku x sanggup tgk keadaan SIR..
tapi SIR cakap..aku x boleh sedih2...
aku kena blajar seperti biasa..sbb SPM lebih penting..
penentu periuk nasi aku kelak...

Aku kembali ke sekolah macam biasa...
ujung minggu aku akan call SIR....
tapi..time pertengahan tahun...aku mcm buzy ngan aktivit sek..
slalu outstation...n jarang balik umah....
aku pun dah jarang call SIR.....

Dalam bulan 7..aku teringat sangat dekat SIR...
n baru sedar..yang aku dah lama x call dier....
lepas prep petang hari Jumaat....
aku call umah SIR...
and aku cakap ngan Aunt Halen...
tp..Aunt Halen dah x macam selalu..
dah x ceria...
aku cakap kat aunty..nak cakap dengan SIR..
Aunt Halen diam je...
aku tanye..anything wrong??Where is he?
Do you hide something from me???

Aunty Halen nangis....aku lagi x sedap hati...

"please aunty..i want to talk with Sir Danny"

"Dear...my son is not here anymore...he died...he died on.........."

"But aunty...no one tell me even my mother"

"yes dear..because they dont want u to be sad.."

"im really sad rite now...."


aku sedih sangat time tuh...nyesal pun ader..
aku dah kehilangan....
walaupun berlainan agama n bangsa...
aku sangat rasa kehilangan....
dah tiada lagi ucapan hepy besday dari Sir...
juga kad hari raya yang Sir kirimkan....

Kalo SIR masih ade...banggakah SIR dengan apa yang aku miliki sekarang??
Kalo SIR masih ade...pasti SIR dah berumahtangga..dan ader anak...
Kalo SIR masih ade...pasti die dapat melihat aku menginjak dewasa...
bukan lagi huda yang berkaca mata..dan mengikat tocang...
Kalo SIR masih ade...aku pasti akan invite SIR ke majlis aku nanti...
aku nak SIR bahagia tengok anak didik dier yg sorang ni...
12 tahun yang lalu..aku hanya kanak2 riang..yang kurang mengerti tentang kehidupan..
tapi SIR banyak ingatkan aku pelbagai benda....

dan sempena Hari Guru 2008....
aku sangat terkenangkan SIR....

Thank You Sir Danny Tan....!!!!!!









0 comments:

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template