Wednesday, May 21, 2008

SaLaM HaRi GuRu..PaRT 2


Sebagai tanda penghargaan aku kat cikgu-cikgi yang penah mendidik aku suatu ketika dulu...
So..ari nie aku just nak test kotak pemikiran aku nie samaada masih ingat atau pun tak...
may be x dapat igt 100%...
tapi...kalau bersembang ngan kengkawan aku...
InsyaAllah...semua pasti gelak guling-guling..
bila teringat zaman makan nasi kawah nie............

1. Pengetua paling sporting : Pak Arbi Hamzah...... aku suka gak zaman dier memerintah...up to date sket.....

2. Warden SeRAtaS yang tersohor adalah Cikgu Sohor (ada scandal ngan Siti Zalipah nie)...
tapi budak laki plg takot kat Sir Rahim...
manakala gurls pulak..slalu bertegang urat ngan Cikgu Midah...
USKAM a.k.a Ustazah Kamisah slalu cari pasal...and sangat anti ngan isu couple....(may be tertekan sebab dia belom kawen time tu kot)

3. Golongan Ustaz and UsTazah.....

Ustazah Rohami paling syok...kelas die memang ditunggu2..santai je..bleh buat kawan pun yer jugak...slalu bt makan2 kat umah ustazah.....
Ustazah Husna...ader ungkapan paberet time class Lughatul al-Arabiah....kataba katabi katabu....las skali katabtunna...hehehehe
Ustaz Ismail....kadang2 suka emosi..tapi dia kuat usik orang...dia gelak paling kuat time dapat tau aku menangis sebab tersekat dalam paret......
UsTAz JUaiNi...kawan2 aku kate..muka abah aku cam muka ustaz nie..
UsTaz kesayangan ramai...Ustaz Ahmad..sangat suka ngan isu Baghdad die...kuliah subuh pasti penoh gelak ketawa..hehehehhe

4. Seksyen Bahasa Melayu selalunya bergabung ngan subjek Sejarah..cikgu yang sama.....

Pn NaBisah BeeBi....cikgu berketurunan mamak nie..selalu bertanyakan pendapat pelajar2 yang didapati mengantuk di dalam kelas......dah tau dah taktik dier...tapi time Sejarah (aku form 3 waktu tuh)...aku sering jadi suspek utama dier sbb prestasi aku x memuaskan...hehehe

time aku form2..Tuan Haji Ariffin yang ajar..cikgu kontrak lepas die pencen dari Malay College..
agak tua jugak..n die selalu sebut..."cucu-cucu saya"..sesuai la tuh...

Time PMR pulak..blajar BM ngan Puan Hajjah Noraini...hermh...nostalgia betul..
asal x dapat jawab je..cikgu Noraini akan sebut..."Next"..n kelas die akan jadi cam sarang lebah bila kena denda menyebut perkataan secara betul...paling aku suka..time blaja sajak Sperma dan Ovum..jgn main2..johan Puisi Sains nie....cikgu Noraini suke soh kami berlakon...n kalangan budak pompuan..memang aku la pavorite actress die..hehehehehe

Form 4...blaja ngan Cikgu Aziz (Husband cikgu Sabihah)...sangat menekankan cerita Tok Kura dalam siri Perlumbaan Kedua..paberet die agaknye...

Time SPM..kena serius...so..Cikgu Kamaruddin @ Khairuddin..aku pun x igt dah nama die..yang ajar kelas aku...memang blaja BM secara bersungguh-sungguh la time nie...hehehehe


5. English Corner...

aku blajar 3 tahun ngan Teacher Zuraidah(wife Cikgu Nora Annuar)....
comel n kiut je teacher nie..
kalo teacher marah..sure muke die merah..sbb dier sgt puteh...
aku suker blajar BI ngan die..happy n fun..
time aku form 1..penah aku nak kena tukar set...tapi aku ngan bbrapa kawan aku yg kena tukar set..decide x mau tukar..kate
kat teacher..stay dalam set 2 pun dah ok...

Naik upper form...aku blajar ngan Sir Rahim..hadoila..bukan nak mengate..
tapi..Sir lebih sebuk ngan kayu hoki n budak2 hoki dier..
terabai sket budak2 set BI aku tuh..terpaksa la mengendeng kat cikgu2 len...

Teacher Rosita....sporting n suke nyanyi...baik ngan die sebab aku Sidang Redaksi
Teacher Salina...mentor dorm aku..E1-1..asal free nite je..tetiba wajah teacher muncul dekat pintu..melepak bersama2 sebab die masik bujang...
Teacher Akma...penyayang betol aku tgk dier...wpun x penah mengajar aku..aku suke borak ngan dier jugak time aku p borak ngan teacher zuraidah..sbb tmpt duduk diaorg sebelah menyebelah...
Teacher Raja Sariyah...aku orang kuat dier tuk SAC Prefect..hehehe..sure cari aku ngan apem tiap2 prep pagi hari Sabtu.....

6. My FaVourite..MaTh n Add Math SubJect....


Suke time Cikgu Haslinda ajar..budak2 kelas aku slalu kate..Cikgu Haslinda suke pakai tudung siang malam..time tue kan...trend tudung macam tuh....

Cikgu Azmi...hehehehe...lawak...ajar kelas aku time form 3..beliau memang seorang cikgu yang menghiburkan...

Den time upper form....blaja Math Mod and Add Math ngan Mr Chuah Lin Tong.....
kami panggey papa Chuah....cam papa kitaorang plak..slalu bagi tazkirah die ngan gaya yang tersendiri....sampai kitaorang rase sedih..sebab die kate..kalo kita pandai n tak mau dengar cakap die..it's ok..tapi kesian untuk orang2 yang lemah..jangan ganggu tumpuan mereka tuk belajar...(nie ekoran ader org buat bising lam kelas Math Mod)...

Time Add Math plak...Mr Chuah ajar Set 2 Add Math...aku x pandai sgt..so aku dok dalam set 2 je la..hehehe..sedang-sedang....punye la Mr Chuah sayang kat kelas Add-Math dier nie..sanggup jumpa kitaorang malam sebelum menjelangnye paper SPM Add-Math...isk..terharu aku..

aya paberet papa Chuah..."itu latihan itu...sudah siap ka...itu kamu semua kena tumpuan terhadap apa yang saya ajar itu....baru mudah buat add math itu"

7. BioLoGy...

sebelum aku amek keputusan nak mengkaji benda-benda hidup nie...
aku terlebih dahulu belajar dalam aliran teknologi kejuruteraan (TKJ) & Lukisan Kejuruteraan (LKJ).....ermh...kira ader gak la pengalaman blajar ngan Cikgu Mad Rus n Mr. Manogaran yang sememangya suare dier bisa menggegarkan jantung setiap insan di SERATAS...
memandangkan tahap lukisan aku x memuaskan...
and aku selalu kusut time prep malam sebab kena habiskan masa yang lama tuk menyiapkan satu lukisan kejuruteraan....dan tidak dapat menyiapkan homework yang lain...
aku pun decide tuk ambek subjek BIO je la dr LKJ n TKJ tuh....

time form 4..blajar ngan cikgu Baharuddin @ cikgu Baha...selalu buat lawatan ke Zoo Taiping..kunun2 nak mengkaji kehidupan zoologi..yang besnye..die x kedekut markah...

Naik form 5..blaja ngan Pn Ooi Kim Hong...Pn Ooi memang panitia Bio..sebab die ajar budak2 asa matrik USM yang blajar kat sekolah aku..die ajar kitaorg BIO cam ajar dekat U..
mule2 aku culture shocked juga..tp lama2 sket..baru dapat rentak die...
walaupun x penah dapat A...hehehehe
adegan menangkap lipas di hadapan makmal BIO memang x penah kulupakan...
"faridah....apa anda buat..anda tulis itu..anda tulis ini..tapi anda tidak tahu apa yang anda tulis...bagaimana mau score...."
berdesing telinga aku.....
tp aku ingat lagi...hari las SPM..paper BIO...before masuk dewan aku berdiri sebelah Pn Ooi...
tetiba je die peluk aku....
hah.....and Pn Ooi kate "anda jawab baik-baik..."

8. Kimia..orang kampung otak kimia...

Cikgu Norhizan ajar aku time form 4.....selalu buat kelas tambahan..
die punye penarangan tuh..aku rase cam kelas masak memasak..den..aku slalu blur sorang2..
die panggey..buat kat depan..baru aku get it all clear..heheh

Mr Yeoh Thiam Eng..ajar kelas aku time form 5....
aku rase die seronok je ajar kelas aku..
maklumla..banyak yang otak sains fiksyen....
group aku je kurang sket.....jadi x de la die letih sangat...
paling die bangga time afiq, hasanul n jai...dapat masuk Pertandingan Akhir Kuiz Sains Nasional Peringkat Kebangsaan....sekolah aku jadi top 4 sekolah-sekolah di Malaysia...
kami pun tumpang bangga skali..siap bawa penyokong gi PWTC semata2 nak bg support kat diorang.....

9. Fizik...

alah..nie yang aku lemah nie..aku x minat fizik..
gile2 punye x minat.....
tapi aku tetap ingat pasangan suami isteri yang mengajar pizik skolah aku...
Cikgu Pariza Ajam N Mr Hamidi.......
puas cikgu pariza soh aku buat latihan...tapi
aku slalu je copy yang org len punye...
nak buat cammane..otak aku x leh trime..
time tuh..aku rase betol2 x paham...

Mr Hamidi cool je..slalu buat lawak tanpa diduga...
kadang2 bila die dgr suare bini die ngajar kat kelas sebelah...
bleh dier bertanye pade kitaorang..
"suara siapakah itu..begitu lantang bunyinya"

Lain-lain subjek.....

GeOgRAFI.....Cikgu Shuhaimah..bes betol cara die mengajar....and subjek nie pon memang paberet time lower form..kira otak cam ATLAS la..sbb Cikgu Shuhaimah..memang soh kitaorang beli ATLAS kalo nak paham ngan mudah Geografi...
pas tu kalo aku buat pembentangan je....mesti die kate kat aku...

"Faridah...awak boleh tak guna bahasa baku...ni ka..asyik dok guna loghat utagha dia saja"

Cikgu Ahmad...ajar Sejarah time aku form 5...no komen for cikgu Ahmad..sbb die nie unik sket..
aku ader nota sebijik cam yang die punye....
so..dalam kelas kalo die tanye n x der orang jawab...
aku la jadi penyelamat sebelom die naik angin....
padahal ader nota kat bawah meja...ihik..ihik..ihik..

Lagi sape ek...

ah..Cikgu Band aku....
Cikgu Ahmad Fakhri n Cikgu Zul...tapi kami panggey Encik Zul...
slalu gak aku bertekak ngan encik Zul...degil gak aku nie...
tapi aku tau..encik zul pun bukan marah betol2 pun..
saje je suke buat aku panas hati..
tapi aku tau...depa dua..work hard for SERATAS BAND..
and..budak2 Band pun slalu diberi keistimewaan oleh Pengetua Seratas...

Cikgu Sapura lak..genit orangnye...
merangkap penasihat pengawas sekolah aku..
so memang tegas la...
tapi suke guna reverse psikologi..
bila dia marah..die pujuk balik..
aku pun slalu je kena macam tuh...

lupa plak..kat cikgu2 sains aku time lower form...
Cikgu Asmah...Cikgu Yaakob...Cikgu Zaharah....
Best blajar sains dengan diaorg bertiga...
Subjek sains sungguh tidak memboringkan..hehehe

Ada lagi ke yang tertinggal...
urmh...kalo tertinggal..bukan bererti aku lupa..
cuma ingatan aku x braper clear..

Trima Kaseh Cikgu!!!!!













0 comments:

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template