Wednesday, February 3, 2010

Sudah Selesai Menjual Diri....

Ayat menjual diri tuuu memang tak tahan....alah...jangan la buat-buat tak paham....selalunya..perkara-perkara yang membuatkan kita naik lif tekan sendiri seringkali berlaku apabila kita pergi mencuba naseb mencari peluang baru...:)

Aku bukan la obvious sangat pasal benda nie...bak kata EMY J..eh eh eh macam tersebottt Miss J American Next Top Model pulak...jangan over SEXCITED...nanti x dapat...sexcited tu merujuk kpd excited la...tu bahasa-bahasa berjimba kami yang suka mengeksploitasikan bahasa ibunda dan penjajah.....cuma yang ingin dicoretkan sebagai kenangan sebelum aku lupa ingatan tuk tulis pasal pengalaman yang kita lalui....at least esok tua-tua...bila baca balik apa yang telah dicoretkan..mampu tersenyum sehingga ke telinga....lagipun blogkan dairi online!!!!hehehhehehe.....sila bayangkan mek bersanggul satu memakai kaca mata muka sudah berkedut terpaku di depan laptop tatap beloggg.....

Kenapa aku pilih intebiu yang satu ini tuk ditulis kisahnya......???? Banyak sebabbbbb..bermula dengan melihat iklan sehinggalah aku berjaya mencompletekan beberapa fasa interbiu aku neh.....baru berjaya complete...belom tahu berjaya diterima bekerja atau tidak....:(
Ada rezeki...adalah....tapi kalau tak dapat....aku tak kecewa....eh ye ke????? sememangnya kita akan berharap untuk peluang baru kan...tak kecewa mungkin sebab aku dah all-out....segala benda! jangan pernah berputus asa.....pasti ada peluang lain yang menanti....cuma sebelom dapat peluang lain tuh...memang aku bertapa kat my recent company lahhhhhh......entah sampai bila...hahahhaha

Jika anda pernah membaca entri-entri sebelum ini, pasti pernah terbaca entri aku yang dalam dilema nak antar resume....tapi last-last antar jugak.....untuk kampeni lagi satu tue..memang tak diterima la gamaknya becoz aku nie degree holder....degree aku x dipandang pun...coz reply email yang diterima seolah-olah mempersoalkan kemampuan degree holder dari aspek teknikal compare ngan budak diploma.....ya..kadang-kadang diakui...degree holder seperti aku ini jarang memberi tumpuan terhadap aspek teknikal dan sering dicop sangat memberi penumpuan sepenuhnya terhadap peperiksaan di atas kertas sahaja.....jika tidak diberikan peluang...sampai bila persepsi itu nak berubah......tak pa la...tiada rezeki di situ.....

Okey-okey...aku jujur..pengakuan ikhlas...hahahha...zaman study dulu, aku memang tak suka kerja lapangan....fieldwork...on track data collection la...apa la.....tak suka bukan bererti aku x ambek port langsung...gila x ambek port..time exam apa aku nak tulih bila semuanya melibatkan kira-kira, rumus itu ini dan pemahaman time fieldwork....cuma dulu aku jarang memegang theodolite...lebih kepada memegang payung memayungi John dari panas terik mentari yang gigih sebagai group leader tapi sering lewat tiba di lapangan......dan yang juga masih jelas di memori...adalah insiden aku yang terpaksa berlari umpama acara 100 meter akibat dikejar anjing liar di sebuah kawasan perumahan area Skudai...aku lari x cukup napassss...bukan seekor...tp dalam 4 ekor....dah la time berlari tu nak kena jaga alat GPS hand-held kami tuh lagi...mujur aku masih waras..dan masih ingat kat alat tuh...kalo aku x jaga...and alat tuh rosak...mampus la aku nak kena ganti...dah la harga beriban...dah la technician fieldwork fakulti aku memang cengeiiiiii kan mainnnnnnn....gelang kaki aku putus time kena kejar hanjeng tuhhhh...entah jatuh kat mana la aku pun x taw....sedih :(



Bila interbiu aku dah selesai semuanya...aku tersenyum puassssss!!!!!Mungkin sebab semuanya aku berusaha sendiri...tapi aku nak ambek kesempatan jugak la kat kawan-kawan setia aku yang sentiasa memberi dorongan and semangat....juga kepada yang berkenaan.....
Perjalanan aku pagi ini smooth...berkat keluar awal gamaknya..kendian guna NKVE..hahaha...
aku bawak slow n steady ja....tue pun kol 7.45 am dah sampai.....apa la yang bleh dibuat time itu melainkan pegi beli paper and baca isi masa lapang........tapi rasa cuakkk tuu tetap ada...sambil-sambil tu tenangkan diri baca surah alam nashrohhh...


Untuk kali ini, aku ada exam bertulis....aku x menjangka pun tapi aku memang study bagai nak rak macam zaman-zaman nak ambek final exam time kat U dulu...maklom la...dah lama x study...otak aku pun dah berkarat.....ada 3 section.....masa juz 20 minit...berpelohhh jugak aku tadiiii....terus terasa failed time kat REMOTE SENSING section......aku tembak jaaaaa....wehhh remote sensing adalah satu course yang diwujudkan di fakulti aku untuk mereka mendalami ilmu-ilmu pasal satelliteeeeeeeeee.....mula la aku nak meroyan sebentar neh....banyak istilah remote sensing yang aku x familiar....sekadar ingat PDOP ja....jadi jangan salahkan aku jika aku tidak cemerlang di bahagian itu....ayat nak sedapkan hati sendiri jer nie....

Then...masuk tuk sesi interbiu lagi...cam biasa aku diminta untuk menjual diri sendiri...aku suka sesi ini sebab sangat suka ngan semua panel interview....they are just nice.....kali ini lebih ramai....memang gugup juga pada mulanya...tapi aku hanya menjadi diri sendiri...aku present seperti di zaman U dahulu....kalo diikutkan pengalaman kerja aku kini lebih mengadap komputer sahaja..maka kurang la skill nak bercakap bagai nie....aku anggap para interviewer aku sebagai pensyarah-pensyarah aku....mula la nak bayangkan Prof Shafie..Prof Mad Noor...Encik Zamry..YB Ghazali Desa....tapi dinyah pergi kan Encik Imzan sebab beliau garang...teetttttt! selesai dengan hati yang sangat lega.....semua keputusan bergantung kepada mereka...juga takdir Allah....harap anda yang membaca turut doakan aku ye.......

Aku balik ke opis ngan hati yang girang...girang kerana selesai sudah segalanya...sepatutnya..interbiu fasa ini adelah minggu lepas...tapi tiada sebarang call...jadi aku menganggap...aku takkan dipanggil lagi...sebab tu la gatai p buat henna bagai......tup tup..aku mendapat panggilan isnin lepas...cammano aku nak hilangkan henna aku neh dlm masa 2 hari.....tabah je la bawak inai yang dah terukir di tangan...mujur tidak dijadikan isu...cuma...

"Are you married?" sedangkan mereka tengah baca resume aku.....terpampang perkataan SINGLE di situ....

"No...I'm still single".......but not available right...ade pulak yang menambah kat belakang..

"Have any plan to married soon young lady?"

"Absolutely i should say YES for my future planning...but for a time being...not yet sir"

"Do you have a boyriend??"
ini termasuk ka dalam soklan interview...tapi aku jawab juga...

"Owh...i think that question is too personal for me to answer here...." smilee...

dan mereka sudah ketawa tak hengat doniaaaaaa....mentang-mentang la semua panel adelah LELAKI......cissss.......


Lama aku berbakti di sini...jadi salahkah aku mengubah angin setelah hampir 3 tahun mengabdikan diriiiii???? rakan-rakan aku yang lain sudah banyak bertukar opis..bertukar kerjaya...rakan-rakan di MapKing pun dah ada yang resign apabila mendapat peluang yang lebih menarik....cuma mungkin terselit juga rasa sayang kat MapKing sebab ia adalah kampeni pertama aku...kenyataan itu memang tak dapat diubah sampai bila-bila....dari sini la aku bermula sebaik menamatkan pengajian....jadi...aku akan sentiasa ingat jerih payah aku dulu....tapi kalo tengok muka-muka kat opes nehhhhh...memang semuanya loyal habes la....ade yang 3/4 tahun dah bertapa di sini.......herannkan.....bagi aku, lokasi opes nie strategik cuma kurang dari segi benefit......itu yang lemah tu....

Cuma...memang x dinafikan....pentadbiran terdahulu agak diktator....malas la aku nak sebut nama pasangan suami isteri itu....tapi mereka memang kedekut segala segi sampai naik rimas...banyak lah isuuuu...malas nak sentuh je.....biasa la..setiap kampeni ade pro n kontranya.....tapi aku memang dpt bayangkan dah muka aku meraih minta simpati lepas operation...pasti x dapat sesen pun jika mereka masih berkuasa....ha la...nak claim duet ubat pown kena soal siasat bagaikan kita membuat salah...apetah lagi nak minta ehsan.....



Kini...tampuk pentadbiran telah berubah....
masih terlalu awal untuk dijudge......
tapi terasa agak terumbang ambing coz bos aku yang baru neh...kena handle dua kampeni yang based kat Singapore and Malaysia......
Sometime bila team HQ Hong Kong turun...rasa tak aman pulak hidup nie....kami di sini bekerja secara santai...mereka di sana kerja bagai nak gila.....bolehka nak mengadap kerja sahaja stat dari kol 9 pagi sampai pukul 6 petang...mampus aku mati kutu kalo begitu...pasti rasa nak muntah sebaldi penuh.....

Kini...mood Chinese New Year macam tak terasa ja....selalunya aku dah raya cina dan joli katak time bulan satu....kali nie masih menanti.....yang dapat dilihat..hanyalah deretan hamper untuk para client and organization yang menggunakan khidmat kami.....tuee pun dah banyak yang dah di hantar...tinggal tercongok yang 3 ini saja.....entah habuan kampeni mana tak taw la.....


Entah la makan yee sang ke idakk tawun nehhhhh......sepiiiiii jeeeeee......
pak cik alex belakang aku nie dah buat sesi luahan perasaan dah haa....
pak cik stanley depan aku pulak dah mengamok dah haaa through emel...keh..keh..kira dia mengamok pun tok pihak kitaorang yang len jugak....kami Melayu yang hanya tinggal 3 orang neh...pasti la x paham apa yang mereka dok chong cheng chong cheng....jus paham perkataan tu je la...alah....B*N*S........reward itu penting untuk menaikkan semangat para pekerja...hahahhahahaa

6 comments:

aZr|n said...

all the best weih...

Cik Faridah Huda said...

tengs dearrrrr....

SYED NAHAR said...

dapat ke keje tu??? keje kat mana?

Cik Faridah Huda said...

mode: masih menanti jawaban...tp penoh pengharapan....

kalo dapat..nanti I akan bersiaran langsung dari Damansara Perdana..tu pun kalo sempat la...p~

Super0wsem! Clozzette said...

k.cik..
u p intebiu tuk keje ape nih?
nape mcm deejay je..
hak hak..

Cik Faridah Huda said...

hah? deejay.....
hahahahhaha...mane ade....

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template