Tuesday, January 12, 2010

InGaT-InGat LuPa...KaNak-KaNak Ribena I



Saja nak asah ingatan...seronok bila dapat ingat balik kejadian-kejadian zaman kanak-kanak dahulu......bila semakin tua....diri dihambat kenangan...dulu..time kecik-kecik x sabar nak cepat besar...boleh bergaya pakai lipstick itu ini..maklumlah..zaman kecik...sentuh apa pun...mak pasti melarang..ditegah untuk letak semula apa yang diambil.....padahal aku ambik juz untuk melengkapkan aksesori di atas meja solek je...aku selalu main sorang-sorang sebab tiada adik beradik yang sebaya....feeling betul main 'Mak-Mak' sorang-sorang dalam bilik...siap susun atur kerusi tuk semua anak patung aku...entah apa la yang aku pikirkan time tu..hahahhaa...

  • Aku penah berkelahi ngan Na Ustaz...waktu tu umur dalam 5 tahun tapi kami dah pegi tadika dekat sekolah abah aku...aku gelakkan dia sebab dia buh kaler pisang dengan kaler hitam....terus aku kata tu pisang busssuukkk...beliau menangis x berenti sampai habes kelas...cikgu tadika pujuk pun x layan! Kami bermasam muka beberapa hari..hahhahaa
  • Ketika di Taski ABIM Parit Buntar time tu berusia 6 tahun, aku sering dibuli oleh seorang budak perempuan!Nama memang tak ingat..tapi tengok muka memang aku cam..sometime bila p pasar malam ke ape ke..memang terserempak...pembulian yang dilakukan adalah dengan memaksa aku mengkok-ko (ala..yang dukung kot belakang tu..x reti nak describe la) dier...hoh..mentang2 la aku big size berbanding teman kanak-kanak yang lain...kalo aku x nak, mesti dia nak marah aku la apa la..menyampah je!Tapikan...aku suka nasi goreng taski abim..hehehehe
  • Dulu sangat suka membaca dan melihat cerita-cerita Walt Disney...tiap-tiap bulan abah tak miss belikan majalah Mickey Mouse dan buku cerita Walt Disney...cam biasa la korang pun tawu kan....macam Little Mermaid, Beauty and The Beast, Rapunzel,Cindarela, Hazel & Gratel, Snow White And Seven Drawf, Little Red Riding Hood and yang sewaktu dengannya...tak lupa juga Dewan Pelajar..hik..hik....kalo ingat dewan pelajar..terus ingat zaman kanak2..
  • Akibat suka membaca cerita khayalan seperti di atas....aku juga sering memasuki Pertandingan Bercerita x kisah la wakil kelas atau wakil sekolah...pelbagai suara aku buat..tapi skill tu dah hilang la nampak gayanya....lama dah x bercerita seperti itu...jika minggu tu minggu aku bercerita di perhimpunan...seminggu la aku dijadikan bahan usikan time pi main ngan kawan2 waktu petang....
  • Aku pernah memaksa mak dan abah aku teman buat kerja sekolah yang nak kena hantar keesokan harinya...bukan setakat teman...aku soh depa buat skali..kalau tak..aku menangis x berenti sambil terguling-guling atas karpet...Mak buat keja sekolah English..abah buat keje skolah Matematik....yang matematik tue time tengah operasi darab dan bahagi...memang bengong dan x reti sebab tu la menangis tak berenti...yang English tu kena buat 2 karangan kot tak ingat dah aku....lepas depa siap buat, aku tiru je...den elok je masuk tido tapi ngan saki baki hingus meleleh...kena marah teruk ngan mak aku okey!
  • Makan satay perut Cikgu Leha!!!!Kami satu kelas ada 3 buah buku latihan untuk subjek matematik..aku rasa x sampai sebulan dan tukar buku lain..setiap pagi datang je sekolah, benda pertama yang kami kena buat adelah menyalin soalan matematik yang Cikgu Leha tempek di papan kenyataan sebelum jam berapa ntah..kalau lambat, beliau akan cabut dah..terseksa batin tiap2 hari kena buat macam tu..berebut2 sesama sendiri nak salin bagi cepat habes...aku sekelas ngan kazen aku, Epit or aku panggey dia abangah je..so bila dia x dan nak salin, sah-sah la dia mai pinjam dari aku demi menkopy soalan beserta jawapannya skalik...den esok bila aku tanya mana buku, dia jawab dia tertinggal(padahal aku tau pasti beliau x siap)...memang rasa nak menangis bila berdepan ngan Cikgu Leha! den bila ada kuiz ke apa ka...sapa salah...kena pukul kat tapak tangan dengan pembaris kuning yang panjang tu....ada yang sampai patah!Kelas kami memang pengorder pembaris kuning tetap tiap2 bulan kat pihak sekolah..selain kena pukul ngan pembaris tuh....kami juga akan makan Satay Perut...sakkeeetttt setiap kali Cikgu Leha Cubit perut....Cikgu Leha memang zalim...tapi disebabkan kezaliman dan kegarangan beliaulah...kami satu kelas dapat A tuk Matematik UPSR 1996...terima kasih cikgu!Aku suka Cikgu Leha time Bahasa Melayu sebab beliau selalu ambek buku karangan aku dijadikan contoh...hahhahaha...riak sat!Memang Cikgu Leha sanggaattt garanggggg..kawan aku yang merupakan anaknya pun giler kena marah teroookkk...dasattttt...
  • Zaman sekolah rendah, memang sangat sinonim la ngan insiden-insiden seperti terkencing lam kelas..atau pun tercirit secara tidak sengaja....tengah-tengah belajar dengan angin sempoi-sempoi bahasa tu, satu bau kurang enak menerjah lubang hidung dan molekul-molekulnya semakin merebak ke setiap ruang....bila cikgu di hadapan suruh mengaku siapa punya angkara, pasti tiada yang mengaku!Selalunya sesi pembelajaran akan terhenti di situ...akhirnya Cikgu mengarahkan semua pelajar keluar berbaris di luar kelas...sapa yang tinggal dia la punya angkara....maaf Hizami, aku terpaksa mencoretkan nama kau di sini!hehehehehehehe...amppunnnn....memang ia angkara engkau....
  • Peristiwa Syed Hussenin tercucuk gunting di punggong juga menjadi satu igauan....entah kenapa sukar untuk dinyahpergi....dia tue pelik sikit..tapi aku kagum ngan nama keturunan dia...adik beradik perempuan dia semua ada nama bunga contohnya seperti Mawar...alkisahnya...gunting tu die letak di bahagian depan beg sekolah...may be sebab terduduk atas gunting la bontotnya berdarah.....isk..iskkk..issskkk...lawak!Die cepat melenting......dan peliks!
  • Ima..aku minta maaf sebab tulis pasal ang...peristiwa Razima tiba-tiba gundah gelana di dalam kelas juga menghairankan kami.....seterusnya kami dikejutkan dengan jeritan Mukhzani seperti histeria ketika melihat belakang baju sekolah Ima penoh daraahhhhhh...sumpah tak tau apa dia yang terjadi terhadap Razima ketika itu...kami akhirnya terkebil-kebil tengok Cikgu Leha panggil Ima ke belakang sambil menghulurkan 'sesuatu'....rasanya memang Ima 'juara' antara kami semua..p~
  • Aku sangat benci ngan nama Mohd Idham ngan Zahi Islak dulu! Idham kuat mengata aku x padan ngan kecik dan kurus keding...si Zahi pulak buas ya amat.....berlari-lari dalam kelas sampai telinga hampir nak putus akibat berlanggar ngan meja sekolah.....disebabkan kebuasan beliau, budak pompuan begitu tidak menyukai dia...
  • Abangah aku hot stufff oiiii dulu..setanding ngan Rozaimi.....kira kalau peringkat kanak-kanak...Rozaimi tu paling encem la di mata budak perempuan..pas tu pengawas pulak...x leh nak compare ngan Aizuddin sebab beliau pindah sekolah terlalu awal....hahahhaha..rasa nak gelak bila ada yang pas surat kat aku soh bagi kat abangah aku..rasenya aku x penah bagi sebab takut kat Pak Long..dengar kata sampai ke sekolah menengah, mereka memburu abangah aku...siapaaa???biar la rahsia.....tapi kazen aku lagi sorang tawu kot...sebab dia suka p curi maklumat kat kazen aku yang lagi satu neh...

Ehhhhh....nanti sambung lagi na...dah panjang berjela la pulak....ampun...tiada niat nak bagi panjang..hahhahahaha..gelak jahat

P/s : banyak kali den ubah kaler tulisan nie ha...tapi x berhasil..entah ape masalah belogspot ntah..bila preview ok..tapi bila publish jadi kaler nie..maap lah ye kalau mater berpinar...cepat2 pakai Eye Mo ke ape ke.....

0 comments:

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template