Thursday, January 7, 2010

Lokan Batu Kawan...

Balik itu hari, hanya sehari je yang kami masak kat umah....selebihnya emak aku masak di kedai sahaja....punah harapan nak makan masakan bonda...!

Hari Sabtu tu....mak aku busy ngan aktiviti kaum ibu Taman Relau..contohnya seperti mengacau bubur asyura!Memang aku x kan join la...rela terperap lam rumah lagi.....macam malas ja nak ambik port sejak balik cuti sekejap-kejap neh..dulu zaman semester break..rajin la jugak ikut mak aku mengendalikan aktiviti kaum ibu tu.....termasuk dengan party barangan jenama ape tah...ala..benda-benda yang berkatalog-katalog tuh.....sudah talak ingat oooo....
kadang-kadang Haslina Kamsan pun turun promote produk jamu dia...eh kenai dak Haslina Kamsan tu sapa? Aku pun x kenal...tapi menurut kata mak aku..beliau penyanyi zaman 80-an..kurang kenal sebab x sepamos Zaiton Sameon..tapi memang rumah aku slalu jadi port berparty tupperware dan sebagainya nie.....la dah tukaq...guna surau yang dah menyediakan tempat untuk aktiviti kaum ibu.....

Bangun pagi..gonyoh-gonyoh mata....terus nampak kelibat mak aku nak keluar ikut pintu dapur...sambel dan(sempat) pesan amanat kat aku...

"Ada lokan kat sinki...masak la apa pun...mak nak p kacau bubur asyura ni...ha tu ayam tu buat sup.....ikan plotan goreng kosong ja....abah hang x leh makan kalau x dak ikan goreng..cukupla buat 3 mata saja, sayoq x dak abah hang lupa nak beli..mak p sat ja...sat gi balik la"

"La..orang balik nak makan masakan bonda...punah harapan macam nie...!!!"

Mak aku hanya sengih jer....haaa gitu la mak aku skang....liat betul nak masak....alasan biasa mak aku, hampa bukan nak makan sangat...masak belambak sampai ke malam sat lagi belum tentu habes...kang malam dah ade pasar malam..serbu pasar malam ja...tempat aku memang leh kata pasar malam tiap2 hari cuma berubah port saja....


Terpaksa la ikut arahan Bonda...Lokan tu mula-mula tak taw nak masak apa sebab aku x familiar sangat ngan lokan....kupang selalu la makan....!tumbuk-tumbuk bawang ngan cili padi buat macam masak lemak sudah cuma kuah bagi kering.....den ayam tu buat sup...and goreng ikan..hahahha...aku bukan rajin sangat balik hari tu...rajen bejalan je!

Dah siap masak semua, x sempat menjamah pun...sebokk nak keluar berjalan dah......malam tu balik dari AEON Seberang Perai City, mak ajak makan kat luar rumah...angkut sekali mangkok kaserol mak aku yang ader lokan tu tuk diratah...memang x luak pun....sambel dok mengadu nasib kat mak aku, sambil dok ratah lokan..x larat la nak makan nasi sebab kan baru lepas makan je kat sana....angin malam sejuk-sejuk lembap tu memang buat aku suka lepak di luar rumah malam-malam....eh lokan tu ada kat Batu Kawan saja...penoh orang p kutip petang-petang kat persisiran pantai...lokan yang aku dapat nie lokan ekspress...aku x p kutip pun..memang ader orang hantar ke rumah.....sedap isi dia..manis!

2 comments:

SYED NAHAR said...

sedapnya lokannnnnnnnnnn!
nak wei awat hang pa mcm tak berapa berahi ja??? aku suka!!!

Cik Faridah Huda said...

aku jarang makan lokan...may be yg ni 1st time kot.....
lebih banyak makan tiram dari lokan....tapi ari tu macam tertipu je makan tiram mentah..rasa macam makan zat besi...uweeekkkk...terus dah lama x brani nak sentuh tiram...

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template