Friday, January 8, 2010

Kari Sotong Without Santan


Ehsan gugel jek...lupa bawa kamera ini ari!

Mari masak kari sotong...tapi tak mau masak kari yang bersantan...once kiter sebut kari sure terus relate ngan santan....hik..hik....ade jugak orang masak kari sotong letak santan, tapi mek x suka letak santan....kalau x letak santan, rasanya lebih berempah...lebih power gitue....!!!!
Owhhh...buat kari sotong kali nie, cek taruk rempah kurma sket sebab ader terbaca kat belog orang letak rempah kurma memberi sedikit kelainan....let's try....balik rumah terus selinsing lengan baju gaya nak bergusti ngan periok belanga....


Bahan-bahan :

6 ekor sotong yang gemokssss
2 ulas bawang putih ditumbuk halus
3 ulas bawang merah ditumbuk halus
halia*agak-agak je ditumbuk halus
2 biji lada hijau dibelah dua
Semangkok kecil perahan air asam jawa
2 sudu besar cili boh
1 sudu besar rempah kurma
2 sudu besar rempah ikan Babas
1 batang kulit kayu manis
2 pelepah daun kari
2 biji tomato dibelah empat
Air secukupnya
Garam secukup rasa

Sila ikut arahan
  • Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang ditumbuk tadi bersama-sama dengan daun kari dan kulit kayu manis.
  • Apabila naik bau, masukkan rempah kurma serta rempah kari yang telah dibancuh dengan sedikit air dan cili boh tadi. Tumis sehingga pecah minyak dan wangi. Jangan biarkan sehingga rempah hangittt..ceewaahh...aku dah macam Chef Akademi 1001 Babas dah ha...
  • Masukkan perahan asam jawa, lada hijau, tomato dan air. Perasakan dengan garam.Masukkan sotong dan biarkan ia mendidih seketika dengan api yang perlahan. Jangan overcook nanti sutun kecutttt......kalo nak letak kentang pun bleh...Mek x letak sebab stok kentang ilekkk!




8 comments:

MiSsZiLa said...

jom kita try!

Cik Faridah Huda said...

try la...sonang je...masakan orang bujang...

k-ekin cun said...

ko masak kt kg or USJ, awat x sms..leh kami jd judge!!!!

khairul said...

salam mek....ayoooo tgk kari ni terus rasa nafsu makan ku berkocak2 wakakaka...laparnyeeeeeeee

Cik Faridah Huda said...

K-ekin cun

masak kat USJ saja....nak kena beli pinggan mangkok at least cap Claytan dulu baru leh jemput kak E-kin...u x kisah ke i serve ngan pingan cap Daia free gift..hahahhaa

Cik Faridah Huda said...

Encik Yo!

Amma...appa....jemput la makan..tapi kari ni ari kamis punya juga...mungkin sudah basi...tapi tarrak appa..hohohohohoho

khairul said...

kalau perutku lapar yg basi pun terasa manisnya mekkkk wakakaa

Cik Faridah Huda said...

kebalnye perutttttt....kebal ke tebal..hehehhehehee

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template