Friday, June 5, 2009

Mak Yong "Titis Sakti"

WOW.....tidak pernah terpikir diri ini nak melayan Mak Yong....
sebuah bentuk seni persembahan Malaysia berasal dari Negeri Cik Siti Wan Kembang....
yang berkurun lamanya namun masih mengekalkan tradisi warisan.....
yang suatu ketika dulu hanya dipersembahkan di dalam istana-istana sahaja....santapan hiburan Sang Raja serta pembesar berkedudukan......
tidak dinafikan...Mak Yong kini kian terpinggir hasil ledakan pawagam-pawagam berhawa dingin..tumbuh bagaikan cendawan selaras kehendak gelora jiwa remaja.....
ditambah rasa ghairah kepuasan jiwa penerbit-penerbit filem!!!


Agak teruja ingin menyaksikannya buat pertama kali....
walaupun dalam fikiran...terbayang dialog-dialog bangsawan yang penuh puitis serta adab bicara...
juga terbayang betapa lemah gemalainya sang pendukung watak memainkan peranan....
bolehkah akal menerimanya???
bolehkah minda penuh hiburan menerima seni klasik epik yang dipandang enteng oleh masyarakat era teknologi canggih ini...demi kepuasan...dihentikan segala spekulasi yang bermain di fikiran...
Let's try......RM35.00...worth it or not......??????


Ketika tiba, Pentas 2 KL PAC dipenuhi pengunjung yang ingin menyaksikan sentuhan Norzizi Zulkifli kali ini...
Cantek...dekorasi pentas itu sangat klasik walaupun ringkas...
Suasana agak seram sejuk....gelap....jika berseorangan pasti meremang bulu roma....
Kegelapan itu juga membantutkan rasa ingin membaca booklet "Titis Sakti"....

15 minit berlalu....ruang dewan penuh.....dihitung dicongak dalam kepala...hampir 200 orang secara kasarnya...
Namun masih ada yang baru tiba...warga kota yang barangkali terlambat dek kerana jammed itu, terkocoh-kocoh mengambil tempat duduk...keadaan yang gelap memang tidak membantu...
Pementasan dimulakan dengan spiritual session....suspend.....pemujaan semangat!!! hampir tekejut dibuatnya..
Namun mata..masih ingin melihat apa yang ingin berlaku seterusnya....

Tarian Mengadap Rebab dimulakan sebagai tarian utama yang muncul dalam setiap persembahan Mak Yong.. diikuti oleh Tarian Sedayung Mak Yong......owhhhh...part ini memang rasa rungsing...ape yang dinyanyikan...satu patah kata pun kurang dimengerti.....balik-balik disebut....ABE WEIiiiiiiii.....beralun-alun.....tarian pulak boleh dikelaskan sebagai lebih lembap dari siput bab! berjalan.....namun keaslian memang x dapat dinafikan....
bagaikan terpukau....ingin sahaja jari jemari ini melentik mengikut lentok tarian Sang Puteri.....!!!


Mak Yong Titis Sakti menceritakan tentang sebuah kisah cinta tiga segi yang penuh kekalutan..
menggabungkan pelbagai elemen seperti lakonan, nyanyian, tarian, drama, kisah cinta dan komedi....
hati sangat terhibur........betul-betul TEERHHIIBBURRRR......itulah kelainan yang dirasai....
penoh penghayatan....interaksi pelakon Mak Yong dengan penonton amat baik skali....
Dewan sangat gamat ketika Memanda Bijaksana mencari anaknye Cempaka Sari yang lari mengikut kekasih hati ke dalam hutan.......

"CEMPAKASARI......CEMPAKASARI.....CEMPAKASARI.........mano dio Cempakasari ambo....penat sunggoh ambo caghi....dok jumpe-jumpe....nampok dok Cempakasari ambo??????" bertanyalah ayahanda penuh harapan kepada hadirin......

Diri ini terkaku seketika....rasa nak gelak yang x dapat dikawal pun ada..hanya bahu terhinggut tatkala Memanda Bijaksana duduk di sebelah selang satu kerusi.....merenung tajam.....!!

"Buke dio hok nie.....Cempakasari ambo x gemok x kurus..x tinggi x rendah....tapi kalo dio duduk di kalangan tuan ambo...memang ambo kenal dio.....!!!! Cempakasari....mano la mu gi nie.....
Mentar...dengo mace bunyi tapok kaki Cempakasari ambo......
eh..buke die..tapok KAKI GAJOH....." hilai tawa meledak lagi di segenap dewan

Memanda Bijaksana meneruskan kate....
"Cempakasari ambo...atasnye 40....tengahnye 40....BAWAHHHnye....40!! mano nok dapak hok lain kalo Cempakasari ambo mati di make ghimau......"

Peran Tua dan Peran Muda.....dua watak yang menghiburkan penonton....
pelbagai aksi menggamit suasana.....tak kering gusi dibuatnya....
dilakonkan oleh dua pelakon teater yang cukup terkenal......
Asrulfaizal Kamaruzaman sebagai Peran Tua...
manakala Rosdeen Suboh (dikenali melalui rancangan Bam Bam Boom) berperanan sebagai Peran Muda...
lontaran skrip yang bersahaja...diberi sentuhan dengan isu semasa....diserikan lagi dengan lawak jenaka!!
Memang berbaloi..........

Bunga Sakti yang comel lagi kiut...sememangnye menarik minat penonton....
Bisu sepanjang masa......namun mengeluarkan sakti bila dipinta.....
bersuara bila diperlukan sahaja...
ketika ingin membantu 4 hati anak muda yang sudah pening kepala....
mana satu pasangan hidup yang harus di pilih....

lantas titisan sakti si bunga...penyelamat mereka....agar hidup bahagia ke akhirnya!!!

Raja Dewa Kayangan berhati mulia...
sangat peka dengan masalah rakyat jelata....
ingin disatukan hati si teruna dengan si dara.....
diarahkan dua pengasuh baginda...Peran Tua dan Peran Muda...
Maka turun ke bumi lah mereka....
dibawa bersama Bunga Sakti Jelita......
tersilap langkah akhirnye menerima bencana....
Peran Tua..Peran Muda...mula berbalah bicara...


Cempakasari indah budinya walau rupa tiada.....
Pujaan hati Iskandar Muda......diburu pula Indera Putera....
Sakit hati Seri Laksana tidak terkata....
melihat teman baik dilayan lebih darinya...
digodanya Indera Putera...namun dia dihina....
Titis Sakti di mata Iskandar Muda....
Buka mata ternampak Seri Laksana.....
maka jatuhlah hati pada wanita pertama dilihatnya...
tinggallah sepi Cempakasari merawat hati yang lara...
Hadirnya Bunga Sakti penyelamat segalanya...

Di istana...Raja Besar terasa murka...
ingin dijatuhkan hukuman ke atas Iskandar Muda...
Dipujuk diceria Puteri Indah Permata....
Akhirnya Raja menitahkan kata.....
disambut keramaian bersama rakyat jelata.....
ikatan dua hati disulam janji setia.....
Cempakasari dengan Iskandar Muda...
Indera Putera dengan puterinya, Seri Laksana...
hiduplah mereka aman bahagia selamanya!!!

Puas dah aku berpuisi di atas.....
walaupun x A sangat..tapi layankan aje lah ye...
tetiba terjadi artisitik pulak....hehehehe...
sebenarnye kedudukan KL Pac dalam Sentul West nie amat mencurigakan...
dah la curiga...menyeramkan......sunyi sepi.......
orang seni memang sukakan kedamaian ka?????

Firdaus malu-malu nyiau nak amek gambaq...
die tak taw....kami suke posing...!!!
seb baik ader dier..leh jadi org ketiga...hahah



Tengok...gelap je kan!!!
pelik sungguh aku....
dalam gelap-gelap tu...
ada bangunan disimbah cahaya..
itulah Kuala Lumpur Performing Art Centre...
di tengah hutan buatan..hik..hik..hik...

Aku sangat suke dengan watak Cempakasari....
heheheheh.....lawak ade..kiut ade....badannye itu mmg comey...
memek muka dia mmg buat aku ketawa berdekah....
cewahhhh...masuk lam kete..tiga2 dok buat ulasan masing2....
kering tekak-tekak sbb gelak tak berhenti....
minum n lepak jap kat Kedai Mamak..
before antar Firdaus ke komuter Kepong...
sebelum kami dua menyusuri LDP untuk kembali ke kebuk wasap kami....

Salam Mak Yong dari ambo!!!!!

4 comments:

d'sandalwood said...

pementasan cmni mmg besh =)
hajat nk tgk PGL xkesampaian

Cik Faridah Huda said...

Besh....
nanti kalao ade yg lain..
harus ditengok...
feel die lain dr tengok wyg...
tiba2 aku jatuh ht ngan pementasan teater!!!

damians said...

Thanks for coming and compliment regarding bunga (I did the make up..haha). They all are great actor/actress. Upcoming on August is Dramatari Cik Siti Wan Kembang di MATIC (Malaysia Tourism Centre).

Cik Faridah Huda said...

besnye...ade org sebalik tabir Mak Yong Titis Sakti bagi komen...nice!!
u are almost welcomed....

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template