Friday, May 8, 2009

Ibarat Ikan Pulang Ke Lubuk......

Sambel melayan America Next Top Model yang entah ke berapa cycle pun aku x pasti…yang pasti…aku dah tengok n taw pemenangnye….hehehhe..sambel tuh jugak dok kalut kemas beg tok balik kampong esok!!semua benda baru nak buat..las minit…tp x pe…bila las minit…ia umpama tekanan..dan otak perlu mengatakan ya untuk sebarang kerja yang perlu dilaksanakan secara tangkas sebelom ayam berkokok esok pagi (USJ ade ayam ke?)……jam hamper ke pukul 2…tapi mata kami belom mengantok..walhal aku n Che Nah akan memulakan perjalanan di awal hari…ye ke????...siap janji ngan Che Nah pas Subuh jangan dok lena!!!!! Cik Westi pulak akan ke MELAKA..lagi awai die kena bangun…5.45am nak gerak dah..arahan yang dilontarkan buat Che Nah agar mengejutkan beliau tidak dihiraukan Che Nah..hahahahahha….Che Nah kata…awai sangat..sapa nak bangun..p~..akhirnya anak Ulleh akur dan mengsetkan sendiri alarmnye…


Tengah sedap tidor…hp aku berbunyi..banyak kali…rasa macam baru sahaja terlelap….umpama malas nak bangun…aku menjawab telepon secara nak x nak…terdengar suara ibuku di hujung talian…


“Aih kak…x bangkit lagi ka….kata nak bertolak awai!!” pum pang..pum pang…..


“Bangkit dah mak…dok tunggu turn nak mandi”…aku bohong sunat..padahal baru terjaga…."Sat gi lam kol 8 kami bertolak la..nak breakpas dulu..lapaq”


Telefon diletak…terus capai tuala masuk bilik mandi….Che Nah aku tengok dah bersiap dah…tangkas betol!!! Tapi dok lilit shawl yang tak jadi tu..membuatkan aku yg siap dulu dr dier…oohhh..lupa pulak…selain kami berdua..aku tumpangkan anak Pak Cik Nasir(orang kampung aku)…Ina namanya….baru sebulan di Key El..tapi nak balik dah…huhuhu..x sesuwai ngan jiwa kot!!!

Dalam kol 8 lebih-lebih sket…kami dah get ready nak memulakan perjalanan yang jauh…start enjin….terus menuju ke Taipan demi mencari sesuap sarapan…sebenaqnye…dari semalam dok plan ngan Che Nah nak break de past kat Old Town….tp..nyata kecewa..bila mana Old Town akan bukak pada kul 9…lambat lagi tu…mentang2 Labour Day…die bukak lambat….maka berlalulah kami dari situ…banyak lagi kereta yang park sekejap..pas tu kena beralih arah gara-gara café yang lambat beroperasi…Ces!!!terbayang Roti Kiap Kahwen kaler coklat enak disapu mentega dan kaya resepi tersendiri…..tegukan panas white coffee sekadar ilusi…..berlalulah kami dengan rase kecewa menuju ke stesen Petronas demi memenuhkan tangki minyak ku….masalahnye…semua kedai makan tutup….x de satu pun yang buka….aku juz beli Milo kotak sahaja…tengok kueh pun x rase nak ambek….


Perjalanan diteruskan….fasa pertama…memang aku yang drive….x sabar rasenye nak jumpa R n R Tapah…perut aku memang ngah berkeroncong sakan neh…pecut secara laju…..dalam 10.30am….sampai dah kat R n R Tapah…tapi dah dapat agak….sure ramai orang…public holiday!!!puas berebut-rebut demi nak mendapatkan setapau nasi goreng…akhirnye berjaya la jugak….1 kedai je pun yang masih ade nasi goreng….

Kedai-kedai lain dah kuarkan lauk makan tengahhari…x selera pulak nak ambek lauk lunch tuh….sebab baru je sebentar tadi ibuku menelofon lagi..bertanyakan lauk ape yang aku nak makan tok lunch…begitulah kasihnye ibu!!! Seraya ibuku menyebut…..”Mak buat ayam masak cabai na!!!”….mustahil lah kalau mak tak tahu makanan paberetku yang sememangnye berasaskan sambal…..



Disebabkan terlalu ramai orang…dan x de tempat duduk…kami bertiga terpaksa berkelah di bawah pokok x jauh dari tempat aku memakirkan kereta….nyaman dan nikmat…..angin sepoi-sepoi bahasa….dihiburkan jugak dengan alunan musik dari kereta berhampiran….menambahkan nikmat makan..bila Che Nah beli Rendang Tok Perak…mmg kaw!!Sejam juga la berenti mengisi perooot……

Second phase…Che Nah drive…memberi peluang tuk aku melelapkan mata seketika…..zzzzZZZzzzzz…..x lama lepas tuh…aku soh Che Nah singgah R n R Bukit Gantang…mak aku pesan soh beli buah…..R n R tuh…memang kaya dengan buah-buahan….!!!


Sebelum balik umah…aku singgah antar Ina kat Kampung Sungai Kechik Ulu,Bandaq Baghu Kedah…ambek kesempatan juga lawat Tok Ndak Basah(tok Ina)….lama x jumpa…mak Ina iaitu Cik Ida yang suatu dulu pernah menjadi pengasuh aku…memeluk aku erat tanda rindu setelah sekian lama tidak pernah lihat aku…..

“Cik Ida kenai dak lagi sapa nie……….?????”

“Awat x kenai……Cik Ida yang dok jaga hang time hang besaq nieh (sambil membuat tangan merujuk kepada budak kecik)…ishhh..belain sungguh nooooo hang Huda….Cik Ida memang agak ang dah time kheta masuk tadi…”

“Belain la….dah koi tua!! Kata aku….

“hat muda koi tua..hat tua koi tua lagi la….” Celah tok ndak bersahaja…sambil dok tanya soklan bertubi-tubi…menyingkap zaman kecikku yang suka kutip buah getah dari rumah arwah tok sampai la umah tok ndak…dekat sejam gak aku dok bersembang kat situ…den baru balik umah……..

Tak lama selepas aku n Che Nah tiba di rumah …muncul Wa Syiqah, Mak Yah n Adeq….baru balik dari Seberang Jaya katanye….dok merapu lebih kurang…x sedaq jam dah dekat kol 4…kena bersiap tok antaq Che Nah kat stesen bus Butterworth pulak….ingat Wa ja yang nak ikut….rupenye Adeq Yah n Nana pun nak ikut jugak……penoh kete kami menuju ke Butterworth……..lepaih Che Nah kata dia boleh berdikari sendiri..berdikari tunggu bas Sungai Petani…hehehehe…aku n Wa pun berlalu dari tempat sesak tuh…Adeq Yah n Nana depa jalan sekali…maklumla golongan mude…kami dua golongan tua….singgah sat beli keropok lekor and cucuk-cucuk…..waaa…sedapnye kopok lekor tuh…..panjang..besaq…penuh isi ikan..rangup wpun tebal….nikmaaaaaaattt!!!

Sampai semula kat Sungai Bakap dalam kol 6 petang….ajak depa singgah Pasar Malam jap…tp pasar malam kecik je la..x mampu nak p pasar malam Paret Buntaq sebab aku sangat penat dah!!!....singgah beli Yong Tau Foo Taiping…..Wa pulak belanja Ayam Percik…den ayat paberet Wa pun kluaq la…dituju khas tok Adeq….


“Adeq…amboih…hang tengok saja ka kami beli…takkan x mau blanja kot??? Kak Chik..sat gi dia mula nak kata….beg adik tertinggai lam kheta …” begitula ayat yang sering kali menyentap jiwa adeq…..lantas sambel tergelak…beliau berkate…


“Ha la…Adeq blanja ayaq ..pilih..pilih..nak ayaq pa!!!!!”


“Seringgit sajja!!!” Wa mula buat aksi bukan-bukan tanpa menghiraukan org sekeliling…


“Uish..uishhh….malu kat orang oih…aku sebagai kak sulung..malluuuuu ngan hampa..tok sah dok terhegeh sangat!!...


“Kak Chik..org mesti kata kat kita…isk…depa nie adek beradek ka…muka lain-lain…ada hat puteh..ade hat gelap…keturunan Arab kot…besaq-besaq!!!”


Tersedak aku yang kebetulan tengah menyedut ayaq!!!pappp…satu tamparan lekat di bahu Wa….

“Mak ang tak col??tidak ka dulu-dulu..pantang kita keluaq….asik dok kol ja”

“Dak pun…kalo x col..x marah la balik lambat….Puan Solha mula memahami..hehehe”

“Wei….esok p pekena Mee Udang Kuala Sepetang nak dak…Wa dok niat nak ajak bila ang balik….”

“Ang memang banyak niat ngan akooo…Buleh aih…balik sat gi..kita tanya Mak Chaq”…..



0 comments:

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template