Friday, December 10, 2010

Tutup Buku Lama Buka Buku Baru



Salam Maal Hijrah 1432! Baru hari ni Mek berkesempatan nak update...dua hari yang lalu adelah sangat meletihkan...saket segala urat belulang termasuk urat mata...hehehhe...

Petang menjelangnya 1 Muharram, Mek dan kawan-kawan berada di pantai Port Dickson tengah tengok sunset...Ya Allah sangat cantek ciptaan Allah SWT....terpana! Memandangkan kami ni musafir, boleh buat jamak kejap lagi...jadi masa yang ada ketika senja melabuhkan tirai itu, Mek gunakan sebaiknya.....cuma tak sempat nak baca doa tahun baru akibat tidak hafal...ralat sikit di situ

Melayan perasaan! yeah..itulah ayat yang paling sesuwai untuk menterjemahkan keadaan kami bertiga ketika itu....masing-masing ambik port dan seterusnya, hanya masing-masing je la yang tahu apa yang difikirkan...

Berteleku seorang diri dan memandang jauh ke dada langit serta lautan yang meluas...yang hanya bertemankan deruan ombak yang menghempas pantai..seperti mana ombak menghempas pasir, begitu jua lah rasa perit yang bersarang di dada..ternyata hari ini, keindahan alam yang terbentang di depan mata, mampu membuatkan hati sebak....alam tengah berinteraksi dengan diriku! Iramanya sangat membuai perasaan..iramanya memang tidak dapat di dengar melalui corong-corong radio...sangat berharga!ketika angin mula berbisik, ada titisan menitis lembut di empangan anak mata...sayu...

Laut tidak pernah tidur..dan dalam keterjagaannya itu, laut menjadi penghibur bagi jiwa yang terjaga....ketika sampai di pantai, aku memang sangat terpesona..ianya seumpama sebuah lukisan..dilukis cantik, indah sekali...Subhanallah! Aku melihat ombak yang berdeburan..aku mendengar puji-pujiannya kepada Tuhan dan bermeditasi di atas kekuatan abadi di dalam alunan ombak-ombak itu...kekuatan yang lari bersama angin! Aku memejamkan mata...ada rasa yang sukar diterjemahkan di situ...masih cuba berinteraksi dengan alunan simfoni alam yang mengasyikkan ini....aku hirup bayu laut dengan penuh ketenangan...dan dengan satu hembusan, aku melepas kembali rasa lelah di dada.....di ruang anak mata aku kini, aku terbayangkan seseorang...sedih! sebenarnya...sangat sedihhhhh!

“Ya Allah, seungguhnya aku hanya insan kerdil yang tak bisa mampu untuk menahan segala rasa duka dan hiba. Semakin aku cuba untuk berlaku tenang tetapi semakin sempit dada ini ku rasa Ya Allah. Ya Tuhanku, hanya kepadamu aku berserah dan kepadamu aku akan kembali. Ampunilah daku dan segala dosa-dosa yang pernah daku lakukan ketika hayatku di kandung badan. Amin, ya rabbal alamin....."

bila Tuhan cepat mengabulkan doamu, maka DIA menyayangimu,

bila Tuhan lambat mengabulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu,

bila Tuhan tidak mengabulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...

oleh karena itu, senantiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan…

ternyata Ya Allah, ujianMu itu..membuatkan aku lebih mendekatiMu..lebih menghargai kenikmatan hidup yang telah Engkau kurniakan kepadaku....dugaan dicampakkkan pada aku sehingga aku bersujud menyembah Allah dalam tangisan hati yang bergetar-getar... di saat aku menggigil menyahut ujian ini dengan sabar... ia semakin bertambah...Syukur...kerana kini aku telah sedar dari kekhilafan...apa yang boleh aku lakukan...hanya terus memanjatkan doa..serta redha di atas segalanya.....

Alam terus melagukan iramanya....berat rasa hati ini untuk melangkah pergi...persinggahan yang seketika itu, meninggalkan kesan pada hati...pertama kali sebenarnya menyambut kedatangan tahun baru dalam Islam pergi tengok sunset...lagipun, memang kebetulan.....seolah-olah kena pada masanya...

Okey lah..kami harus pulang mencari tempat perteduhan sementara...nyamuk dah mula menggigit dan menghisap darah manis kami sumer....hoihhhh....letihnya seharian berjalan di bandar Melaka...tu pun bukan pegi ke semua tempat..yang wajib-wajib sahaje...nampak sangat peningkatan usia memberi kesan....hehehhee

TUTUP BUKU LAMA BUKA BUKU BARU....

and...

HAPPY BELATED BESDAY JUGA TUK MY BELOG!

2 comments:

misscrab83 said...

aku pun lupe baca doa awl thn.slalu akak aku akan igtkan tp kali ni tak...

Cik Faridah Huda said...

aku pun slalu lupeeee...hehe

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template