Monday, April 6, 2009

BoLeh La..Not BaD...

Banyak kali dok cari masa tok buat Kueh Teow Hong Kong neh....
Working days jangan harapla aku nak memasak..skang macam agak malas...hehehe
disebabkan time keje sabtu lepas...asik dok buka blog Senah tgk EN3 die yg ini...
Aku pun decide la nak masak pas balik keje....
Memang dok teringat sangat kat Kueh Teow nie....
Senah panggey kueh teow kantonis....tapi aku lebih kenal dengan panggilan kueh teow Hong Kong...
Dulu time kat KTF, memang setiap kali pegi cafe akan order kueh teow nie....
makanan paberet aku time study....kueh teow hong kong & bandung, nasi goreng kampung & ikan masin...
kalo gi Meranti..sure order nasi ayam sambal johor.....
tapi paling azab bila kena tunggu berejam lamanya nak makan makan ala carte neh....
azab oooo....pegi kol 8 kadang2 kol 10 baru dapat...
habes amilase liur dok guna time bercakap..makanan x sampai-sampai lagi.....

Balik umah..singgah kedai runcit jap...kepulan awan di dada langit semakin menghitam....
pasti jap lagi....hujan lebat akan menyembah bumi......dan seperti yang dijangka......
memang lebat sungguh hujan ari sabtu ari tuh...seb baik sempat sampai umah be4 hujan turun...
lambat gak aku memulakan aktiviti memasak..sedangkan pewoott sudah berlagu riang....

so...aku memang mengikut ape yang Sanah tulih....
tapi kueh teow yang aku goreng ngan telur tuh....
rupanya agak huduh.....x secantik yang Sanah buat....



Den, buat kuah pulak...buat ikut sukati aku.....campak-campak.....maka terhasillah kuahnye....
tapi aku agak x berpuas hati sebab kaler dier agak kekuningan..supposed be putih....
kenapa ye....adekah aku terlebih letak sos tiram????atau ianya adalah kesan dari tomato yang aku masukkan...



dah siap...tunggu apa lagi kan...aku dah memang lapar tahap extreme...
kat luar pulak hujan..memang nikmat pekena Kueh Teow Hong Kong tatkala suasana begini...
kueh teow tu..aku kerat dua....simpan tok makan malam pulak...hehhehe
kemut x aku???bukan masalah aku kedekut.....tapi aku tau..setengah pun dah kenyang....

tiba masanya nak puji diri sendiri....
the taste was good...not bad......tapi....sedikit masin...p~
lidah aku memang amat peka ngan kemasinan....
maksud terlebih masin tuh....tuk aku je....may be kalo orang lain makan...
diaorang kate ok...tambah-tambah mak aku.....kalau aku masak..sure dia alter bab kemasinan...
selalu komplen masakan aku yang kurang power dari segi masin....
i memang tak makan masin...mulut x leh terima...
pedas cammane pun x pe...janji jangan masin....!!!

5 comments:

SYED NAHAR said...

mek...kuah tu nampak mcm tak begitu gam..bukankah kena bubuh skit je tepung jagung? atau mmg tak de dlm resipi? haha..

mek ajaq aku bubuh lagu kat blog. gian dah ni!!

Cik Faridah Huda said...

well...dis is my first trial...
aku taruk sket je..tp time dah makan..die mmg gam.....hehheeheh...ilusi optik ang memberi tahu kepada otak agar menyampaikan kepada mata..agar tampak tidak gam di mata ang...

ko klik kat sesape punya mp3..or search sendiri..copy code die..taruk kat html/java script..mudah saja!!!

SYED NAHAR said...

lagi2 jawa script...batak script tak dak ka? haha..

Cik Faridah Huda said...

Gerik script ah nahar.....
ang la pelopor....
maklumla..Kg Padang, Gerik kan byk menghasilkan golongan bijak pandai...
juga pemain bola sepak negeri...kem salam ar kat Wan Hussein..jangan terkejut kalo aku jd penyokong Perak pas nie...

SYED NAHAR said...

jangan la expose byk sangat nama kampung nenek aku tuh. nanti tak pasal2 jadi lokasi filem cinta yusop haslam...wahaha. tak de kena mengena.

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template