Thursday, April 16, 2009

ReNDaNg DaGiNg WaRiSaN Pn. ShaBiHa

Sape kate duduk berjauhan dengan ibu..tidak dapat menikmati sajian kegemaran....
yang penting...rajin-rajin la menkontek ibu anda untuk bertanyakan resepi....
selain itu..ia juga mampu merapatkan hubungan yang jauh....
hehehehe...begitulah yang aku sering lakukan untuk mengambil hati Pn. Shabiha Haji Mahmud..
pasti beliau terasa bangga bila kita minta resepi.....
cuba try test buat tengok......

Resepi di bawah memang resepi Pn Shabiha yang telah diperturunkan kat aku sekian lama....
so..bila teringat kat beliau...i just make it....
even kalo dengar nak buat rendang..bunyi macam renyah.....
tapi sebenarnya x serenyah mana.....cuma kena rajen sket je kopek bawang banyak2 n hiris daun kunyit nipis-nipis......

Mesti ramai kengkawanku yang terror masak....bleh la mencuba....
lain orang buat..lain rasanya....hehehehhehee


Tumiskan sebatang serai yang telah dititik bersama dengan kulit kayu manis dan bunga lawang.....
Setelah naik bau....tumis bahan-bahan yang telah diblender ( serai, halia, bwg merah n bwg puteh)..ada orang suka letak lengkuas...tapi i x suka la....p~
Masukkan 2 sudu besar pes cili kering...jika nak pedas..boleh lebihkan...kacau sehingga sebati...


Masukkan garam dan gula secukup rasa....seterusnya masukkan daging yang telah dipotong...
Untuk menaikkan bau dan kesedapan...letakkan daun kunyit (rajin kalu...bleh ptg nipis-nipis...kalu x rajin..koyak-koyakan aje)...kemudian masukkan kerisik...kuantiti kerisik adalah bergantung kepada kuantiti daging...dalam kes ini...i hanya letakkan 1 bungkus kecil kerisik yang berharga 60 sen..mahal sungguh kerisik di KL...


Akhir sekali....masukkan secawan santan pekat.....di era moden ini...i sekadar menggunakan santan serbuk yang telah dipek segera...juz guna 1 pek je dan secawan air tuk mendapatkan secawan santan pekat..hilang sikit keaslian rasanya....namun masih boleh diterima lidah...letakkan juga setengah cawan air masak...biarkan kesemua bahan mendidih dan kacau dengan api yang perlahan...jangan sesekali leka kerna kelekaan itu boleh membuatkan rendang anda hangit!!!!!


Hidangkan sebagai hidangan utama anda....atau boleh dimakan dengan roti....

Dis message is credit to TOT......temanku time matrik....
Tot...adekah anda masih setia menjadi silent reader I n menyalin resepi-resepi yang telah dipaparkan....????
adekah dikau sudah merajok gara-gara kegagalan I untuk menunjukkan muka di hari persandinganmu jauh di SIK.....x dapat hadir sebab tarikhnya di tengah minggu......
ala Tot...jangan la merajuk....I tau u x kan merajok..cuma dah lame ang x roger aku neh...
dah lama x memuji hasil masakan aku......
ke ang dah buzy bergelar seorang isteri....?????
ape pun...dari jauh aku doakan kebahagiaan MASITAH & RAZLAN....
Selamat bergelar isteri and bakal ibu yang mithali....
dah bunting pelamin ke Tot?????

2 comments:

d'sandalwood said...

mek nnt jom p picnic, hg buatla rendang neh utk aku..senah buat ketupat..aku tukang makan..haha..ada ke org picnic mkn ketupat?

Cik Faridah Huda said...

x pernah...
tapi kalo anda mahu mencuba...
tiada masalah....agak2 la ketupat...
makan ngan nasik pun..enak bangat sih!!!!

 
LiFe Is UnPrEdiCtaBle Blogger Template by Ipietoon Blogger Template